Běžná údržba jízdního kola
Chcete jezdit bez starostí?
Venku roztál poslední sníh, cesty jsou suché a nic nebrání tomu, užít si první jarní vyjížďku na vašem kole. Ať už se jedná o kolo horské, trekové, případně silniční, ve všech případech si žádá vaši péči a pozornost.
Vyjet totiž na kole, které nemá dostatečný tlak v pláštích nebo suchý řetěz vám dokáže pěkně zkazit den.
Co tedy dělat před tím, než si začnu užívat nové cyklistické sezóny?
Ujistěte se, že máte správný tlak.
Tlakem samozřejmě myslíme tlak ve vašich duších, ve vzduchové odpružené vidlici, případně tlumiči u celoodpruženého kola. Tlak doporučujeme pravidelně kontrolovat a udržovat správnou hodnotu předepsanou výrobcem. Nedodržování tlaku u plášťů vede k popraskání a dřívějšímu opotřebení, u odpružené vidlice se v první řadě jedná o váš komfort. Kontrolou tlaku také ověřujete správnou funkci vzduchové patrony.
Pro kontrolu tlaku a dohuštění plášťů doporučujeme mít doma kvalitní pumpu. Například tento model od značky BBB. Pumpa AirWave má duální hlavu a umožňuje tak bez redukcí nahustit duše s moto, velo ale i galuskovým ventilkem. Díky velkému tělu pumpy pro vás nahuštění nebude tak náročné jako u cestovní pumpičky.
Mrknout se na autopumpu BBB BFP-00 AirWave
Máte na kole vzduchovou odpruženou vidlici? Případně tlumič? I tyto komponenty potřebují čas od času zkontrolovat, zda mají správný tlak a případně dohustit. Doporučený tlak by měl výrobce uvádět v návodu vidlice, případě je rozepsán přímo na vidlici. Tlak se určuje podle váhy jezdce. Obecně však platí, že při nasednutí na kolo by se vám vidlice měla propadnout maximálně o 20-30%. Tuto hodnotu lze z vidlice zjistit pomocí gumičky, která je navlečená na kluzáku. Jakmile se vám gumička při jízdě propadne až ke korunce víte, že je vidlice podhuštěná a měli by jste ji co nejdříve nahustit aby jste předešli jejímu poškození. K nahuštění doporučujeme námi prověřenou pumpu AirShock, která je vhodná jak na vidlici, tak i tlumič.
Mrknout se na pumpu na vidlice BBB BMP-29 AirShock
Čistota, půl zdraví
Často se setkáváme se zákazníky, kteří si vzali heslo "kdo maže, ten jede" až moc k srdci a mažou až zbytečně moc.
V důsledku toho mají nejen zbytečně namazané převodníky na kazetě, talíře u klik a zanesené rolničky u přehazovačky, ale hlavně všechny tyto komponenty zbytečně podléhají opotřebení.
Mastnota na sebe váže nečistoty a ve výsledku funguje jako brusná pasta, která ničí vaše komponenty. Vyhněte se proto špinavým komponentům a věnujte jim čas od času péči v podobě řádného vyčištění.
Co se týče čištění řetězu, kazety a obecně veškeré přebytečné mastnoty (například na kotoučových brzdách), doporučujeme čistič od značky Finish Line. Tento šikovný sprej dokáže pomocí účinných čistících látek veškerou špínu doslova sfouknout. Není třeba jej oplachovat vodou a dokonce nepotřebujete ani žádné kartáče k mechanickému čištění. Tento způsob doporučujeme, pokud chcete kolo vyčistit rychle a bezstarostně.
Mrknout se na čistič Finish Line SPEED CLEAN 500ml
Máte čas a chcete vyčistit důkladně celé vaše kolo a to včetně plastových komponentů? Doporučujeme použít méně agresivní čistič Cyklo Star, který umí vyčistit vše, ale potřebuje trochu té mechanické pomoci. Kolo nastříkáte, čistič necháte napěnit a následně použijete kartáč na nejvíce zašpiněná místa. Čistič je potřeba opláchnout vodou. Na silnou mastnotu není tolik účinný, zato však neobsahuje tak agresivní rozpouštědla, aby poškodil jiné komponenty jako je sedlo, gripy apod.
Mrknout se na čistič Cyklo Star
Důležité upozornění: Vyhněte se čištění kola pomocí vysokotlakého čističe (WAP). Vysoký tlak vody sice účinně čistí, ale dostane se i na místa, která by měla být před vodou chráněna jako jsou ložiska nábojů kol, středové složení, hlavová ložiska, případně protlačí vodu přes gufera do odpružené vidlice. Všechny zmíněné komponenty mají vlastní těsnění, která při běžném použití vodě účinně odolávají a udržují tak mastná ložiska funkční. Pokud narušíte těsnění a vodou vymyjete vazelínu z ložisek, čeká vás nemilé překvapení v podobě vydřených a vrzajících ložiscích. Dejte si proto raději tu práci a kolo umyjte pečlivěji, bez poškozování komponentů a nutných oprav.
Jak je to teda s tím mazáním?
Na vašem kole by měla být většina komponentů namazaná z výroby a od vás se kromě dobrého zacházení více neočekává. Výjimkou můžou být čepy u celoodpruženého kola, které by se měly pravidelně mazat.
Jsou však části kola, které mazat musíte sami.
Jedná se o řetěz a odpruženou vidlici.
U nás v Moolbike nejraději mažeme kapátkem. Samozřejmě se prodávají i oleje na řetěz ve spreji, ale z našich zkušeností víme, že sprej není tak přesný a zanechá mastnotu i tam, kde ji nechceme. Doporučujeme olej pomalu kapat postupně na vnitřní stranu článků po celém obvodu řetězu. Takto namažeme celý řetěz a následně čistým hadrem utřeme přebytky z dolní strany řetězu. Opravdu není potřeba mazat nic jiného. Nám se nejlépe osvědčil olej od značky Finish Line s keramickými částicemi, který má univerzální využití a dlouhou výdrž.
Mrknou se na olej Finish Line Ceramic
Důležité upozornění: Nepoužívejte na řetěz jiné oleje než ty, na něj přímo určené. Prodloužíte tak jeho životnost a bezproblémový provoz. Například WD-40 není svými vlastnostmi vhodné mazivo na řetěz na kolo.
Mazání vidlice je důležitou, ale často opomíjenou činností. Odpružená vidlice denně přichází do styku s prachem a nečistotami, které se lepí na kluzáky. Kluzáky tyto nečistoty následně přenáší na gufera, která zabraňují úniku oleje z vidlice. Gufera bez mazání schnou a nechají se vydřít.
Tento proces končí silným únikem oleje z vidlice. Jelikož olej zajišťuje tlumení, je tedy ve vidlici nezbytný pro její provoz. Aby jste tomuto předešli, doporučujeme vidlici po každé jízdě vyčistit kluzáky a čas od času namazat gufera. K tomu doporučujeme sprej od Finish Line.
Mrknout se na sprej na vidlice Finish Line Max Suspension
A teď už můžu vyrazit?
Pokud máte vše čisté, řetěz namazaný a pláště dohuštěné, určitě ano. Ještě vám však doporučíme jednu vychytávku, kterou si můžete udělat sami, bez potřeby specializovaného servisu a dokáže vám ušetřit zbytečné náklady.
Řetěz na vašem kole není na pořád a podléhá opotřebení jako každý jiný komponent. Sílou, kterou tlačíte do pedálů a roztáčíte tak kola zároveň řetěz natahujete. Všechny pastorky jsou však dělány na určitou rozteč a jakmile se tato rozteč prodlouží, přestanou fungovat správně. Doporučujeme vám tedy čas od času řetěz změřit. K tomu nepotřebujete být specialista, stačí vám jednoduchá měrka. Jedna strana vám zapadne mezi články v moment, kdy je potřeba vyměnit řetěz, jestliže vám do článků zapadne i druhá strana, musíte počítat i s výměnou kazety. Protáhnete li výměnu, řetěz vám začne ničit kazetu, tuto skutečnost dokáže měrka zjistit včas. Za 109 Kč je to investice, která vám tak dokáže zachránit spoustu peněz.
Mrknout se na měrku řetězu BBB BTL-125 Chainchecker
A je to!
Nyní si můžete užívat cyklovyjížďky bez starostí a s pocitem, že jste pro své kolo udělali maximum. Zbytek doporučujeme nechat na proškolených specialistech. Budete-li potřebovat naši radu, neváhejte nás kontaktovat. Pokud by jste se chtěli objednat na servis, můžete se podívat na kontakt zde.