Blikačka a světlo není totéž! Kolik lumenů vozit na kole?
Nepřestává nás překvapovat, kolik cyklistů podceňuje osvětlení svého kola. Buď nemají světla ani blikačky vůbec, nebo jen s malým výkonem. Pojďme si tedy zopakovat, jak by to mělo v ideálním případě vypadat.
A hned nás napadají 3 základní pravidla:
1. Lepší aspoň nějaké světlo, než nemít žádné.
2. Blikačka není světlo(met).
3. Světlo musí být na kole upevněno tak, aby bylo vidět!
Jak píšeme v našem článku Jak vybrat světla na kolo, podle Vyhlášky č. 341/2002 Sb. jsou světla povinná za zhoršené viditelnosti, a to přední bílé a zadní červené. Výkon zde specifikovaný není, takže vám postačí i úplně základní blikačky. Ale opravdu to stačí? Jak hodně chcete být vidět? A uvidíte vy sami na cestu?
Vybírejte podle lumenů (světelného toku)
Světelný tok je veličina, která vyjadřuje světelný výkon daného zařízení. Její základní jednotkou je lumen (lm). A právě informace o počtu lumenů jsou klíčové pro výběr cyklistické blikačky/světla. Blikačky a levná světla mají jen desítky lumenů, zatímco dražší světlomety, které vám mají osvítit cestu, jich mají stovky:
- Základní zadní blikačky: 2–5 lm (např. 2 malé červené LED diody)
- Lepší zadní blikačky: cca 10–25 lm (např. 1 velká červená LED dioda
- Základní přední blikačky: cca 10–15 lm (např. 2 malé bílé LED diody)
- Lepší přední blikačky: cca 50–100 lm (např. 2 větší bílé LED diody)
- Základní přední světlomety: až 300 lm (např. 1 slabá bílá LED dioda)
- Lepší přední světlomety: až 500 lm (např. 2 silnější bílé LED diody)
- Ultrasilné přední světlomety: až 2000 lm (např. 2 ultrasilné bílé LED diody)
NÁŠ TIP: Jezdíte večer jen výjimečně? Pořiďte si pro jistotu aspoň maličký set blikaček. Jezdíte večer často? Investujte do silných blikaček i předního světlometu.
ČTĚTE TAKÉ: RECENZE: Se světly BBB Nanostrike 600 zabijete čtyři mouchy jednou ranou
Pamatujte na správné umístění
Často vidíme, že cyklista si blikačky sice pořídil, ale má je špatně nasazené – přední má nakloněnou moc do silnice, zadní schovanou příliš pod sedlem nebo pod zadní brašnou apod. V takových případech je řidiči aut nemusí vůbec vidět – je to, jako kdyby cyklista žádnou blikačku neměl. Tak pozor na to!
NÁŠ TIP: Nasaďte si blikačky, kolo si opřete třeba o zeď a poodstupte od něj. Jsou z dálky dobře vidět? Super. Nejsou? Zkuste je upevnit výš/níž podle potřeby.
Přejeme vám bezpečnou jízdu! :)