Tohle nepodceňte: Jak připravit kolo po zimě?
Přes zimu jste nejezdili? Než zase naskočíte do pedálů, určitě nejdřív zkontrolujte stav svého miláčka. Poradíme vám, jak kolo odzimovat a připravit ho na novou sezónu. Tak hurá do toho… :)
Pokud jste kolo uložili k zimnímu spánku v dobrém stavu (čisté, suché, řetěz namazaný atd.), zvládnete jeho přípravu na jaro v pohodě sami. Ale jestli máte podezření, že bude potřeba větší servis, rádi vám pomůžeme na některé z našich poboček.
ČTĚTE TAKÉ: 10 tipů, jak se stát lepším cyklistou
Čistota na prvním místě
Měli jste kolo v garáži? Nebo v panelákové kolárně? Přes zimu se na něm určitě usadil prach, v horším případě na něm najdete pár pavučin. Jako první ho otřete vlhkým hadrem, nejlépe však čistícím prostředkem na kola. Dobré zkušenosti máme se spreji Cyclon, které můžete využít na rámy, omotávky a další komponenty. Kolo neumývejte vodou pod vysokým tlakem (wapkou), protože by se mohla dostat do míst, kde přirozeně neuschne.
Zkontrolujte pláště a nafoukejte kola
Pohmatem vyzkoušejte, jak je na tom přední i zadní kolo. Trošku měkčí duše jsou po zimě normální, ale neměly by být úplně vyfouknuté. V obou případech je podle údajů na pláštích nahustěte pumpičkou nebo kompresorem, abyste se přesvědčili, jaký je jejich skutečný stav. Nikde nevidíte trhliny, ventilky neutíkají, nikde nic nesyčí? Pak je zřejmě vše ok.
NÁŠ TIP: Řiďte se vždy údaji na plášti. Orientačně se dá říct, že jezdec o hmotnosti 75 kg by měl mít nahuštěné horské kolo na cca 2,5 baru (bezdušový systém klidně jen 1 bar), trekové na 4–6 barů a silniční 8,5–9 barů. TOP pláště a galusky na ještě více.
Když už dřepíte, zkuste ještě pevnost výpletu. Některé „špice“ můžou být po zimě povolené. Dotažení byste sami zvládli s multifunkčním klíčem, ale lepší je stavit se k nám do servisu, kde můžeme provést vycentrování na stroji.
Zkuste se projet po rovině
Jakoukoliv závadu nejlépe odhalíte, když se krátce projedete. Raději jen někde po rovince a pár metrů. Vyzkoušejte brzdy, chod přehazovačky nahoru i dolů, odpruženou vidlici (případně tlumič na celoodpruženém kole), cyklocomputer, blikačky a další výbavu. Jestli všechno funguje, máte zřejmě vyhráno. Ale raději na všechno mrkněte ještě detailněji.
ČTĚTE TAKÉ: Jak správně nastavit kolo
Mrkněte blíže na brzdy
Máte klasická „véčka“? U starších kol, ale i u některých novějších (třeba u silničních) funguje brzdění tak, že po stisknutí páky zmáčknou čelisti s brzdovými destičkami (špalky) ráfek. Zkontrolujte, že na sobě mají dostatek materiálu, případně si kupte nové. U kotoučových brzd je výměna destiček složitější, takže doporučujeme návštěvu servisu.
Pokud vše funguje, o nic víc se nemusíte starat. Jenomže s brzdami je občas potíž… Cinkají vám po zimě při jízdě kotouče? Možná je máte povolené nebo mírně ohnuté, ale nejde o nic vážného. Máte příliš měkké páky? Mohl se vám dostat vzduch do hydrauliky (zvláště při skladování kola na výšku). Se všemi závadami vám rádi pomůžeme v servisu.
Namažte řetěz, seřiďte přehazovačku
Opakování matka moudrosti… Na kole mažeme co? Správně, jen řetěz a odpruženou vidlici, případně tlumič. Kolo si dejte na stojan nebo ho položte na zem řídítkama a sedlem. Čistý řetěz namažte nejlépe článek po článku mazadlem s nízkou hustotou. Spreje typu WD-40 nejsou vhodné. Postupně protočte řetěz na všechny převody.
Na horském kole měňte řetěz po cca 800 km nebo si zjistěte jeho „vytahání“ pomocí měrky z nářadí. Přehazovačka a přesmykač by měly řadit přesně. Můžete je zkusit sami dopnout, seřídit dorazy (krajní polohy řetězu), poštelovat regulátory na řídítkách (na koncích bovdenů) nebo přímo na přehazovačce, ale pokud nevíte jak na to, raději se u nás zastavte.
NÁŠ TIP: Namažte něčím hustším, třeba vazelínou, vyčištěnou sedlovou trubku a ústí rámu. Toto místo bývá jednou z nejčastějších příčin otravného vrzání.
Namažte vidlici a vyzkoušejte zdvih
Na čistou vidlici aplikujte silikonový olej a párkrát propružte. Na tyčích vám nejspíš zůstal kroužek nečistot, které utřete do hadru, a stejně tak odstraňte případné nečistoty dole ze stěrky. Opět stříkněte malé množství oleje, propružte a přebytečné množství setřete. Tento postup platí hlavně pro vzduchové vidlice, ale nic s ním nezkazíte ani u pružinových.
Zmíněné vzduchové vidlice v sobě mají patronu se stlačeným vzduchem a aby správně fungovaly, musíte je nafoukat podle své váhy a stylu jízdy. Ovšem pozor! S obyčejnou pumpičkou to určitě nezkoušejte. Tady se bavíme o tlacích třeba okolo 150 PSI (= 10 barů) a obyčejnou pumpičkou byste si vidlici úplně vyfoukli. Potřebujete speciální.
Dotáhněte šrouby
Pusťte kolo z výšky cca 20 cm na zem a zase ho chyťte. Pokud nevydává drnčivý zvuk, je to dobrý signál. Přesto zkontrolujte šrouby, které mají být utažené (ne ty dorazové na přehazovačce apod.). Utahujte s citem, šroubovákem ve dvou prstech (pokud máte momentový klíč, tak cca na 5–6 Nm). Nezapomeňte ani na případné „rychloupínáky“ pod sedlem nebo v osách kol.
Zkontrolujte odrazky a ostatní cyklodoplňky
Už to skoro máte! :) Předpokládáme, že se svým silničním, trekovým nebo horským kolem vyjedete do provozu, takže byste měli zkontrolovat i všechny odrazky a světla. Podle vyhlášky byste měli mít bílou odrazku vepředu, červenou vzadu a oranžové zboku. Případně je můžete nahradit reflexními prvky na cyklistickém oblečení.
Pro jízdu večer, v noci nebo obecně za zhoršené viditelnosti potřebujete ještě přední a zadní světlo (nebo blikačky). Dejte si do nich nové baterky nebo je nabijte, pokud jsou poháněny akumulátorem. To samé platí i pro tachometry, respektive cyklocomputery.
To je všechno. :)
Užijte si novou sezónu s perfektně připraveným kolem!
Se servisem kol a elektrokol vám rádi pomůžeme na našich pobočkách.