Není celopéro jako celopéro. Jak vybrat správného fulla?
Fully jsou sexy. Samostatně se pohybující zadní stavba s tlumičem a pružinou láká hlavně laiky, kteří ale často sáhnou při výběru vedle. Pojďme si ukázat, jak vybrat celopéro na XC, flow traily i náročný sjezd.
Celoodpružená kola můžeme rozdělit podle náročnosti terénu a disciplín cca do čtyř kategorií – na cross country (XC), na jízdu v o něco těžším terénu (např. flow traily), all mountain a enduro. Čím vyšší zdvihy, širší a měkčí pláště a bytelnost rámu, tím je kolo odolnější a hodí se do náročnějšího terénu, ale ztrácí na rychlosti.
Cross country (XC)
Tyto biky kladou důraz na rychlost a svou konstrukcí mají nejblíže ke kolům s pevným rámem na cross country. Odpružená zadní stavba si poradí s nerovnostmi v méně náročném terénu. Co se týče zdvihů, vidlice i tlumič mají cca 100 mm. Těžiště je posunuto i díky delšímu a sklopenému představci více dopředu – natažený sportovní posed. Tyto modely zpravidla nemají (nepotřebují) teleskopickou sedlovku.
+ sportovní, aerodynamický posed
+ účinnost přenosu síly do pedálů
+ nízká hmotnost
+ lehké pláště z tvrdé směsi – rychlé
- malý zdvih - nevhodné do většího terénu
- méně odolné pláště proti defektu
- horší komfort při sezení - natažený posed
- těžiště vepředu - přepadávání při prudkém klesání
Střední terén
Oproti kolům na cross country jsou tato kola odolnější, ale stále mají blíže spíš k méně náročnému terénu. Používá se zde kratší představec, takže řídítka jsou výše, a položenější sedlová trubka, což dohromady přispívá ke vzpřímenějšímu posedu než u XC. Zdvihy vidlice a tlumiče se pohybují okolo 120 mm. Kolo už může i nemusí mít teleskopickou sedlovku.
+ univerzální posed - do mírného i náročného terénu
+ dobrá účinnost přenosu síly do pedálů
+ přiměřená hmotnost
+ spíše lehčí pláště z tvrdé směsi, ale s větším vzorkem - rychlé
- spíš malý zdvih - stále nevhodné do většího terénu
- stále málo odolné pláště proti defektu
- horší komfort při sezení - nataženější posed
- těžiště stále dost vepředu - přepadávání při prudkém klesání
Náročný terén – all mountain
Tato kola už díky své konstrukci nabízejí komfort v terénu na úkor rychlosti po rovině. Ne náhodou se této kategorii říká „all mountain“. Zdvihy vidlice a tlumiče se pohybují okolo 140 mm, takže si užijete i náročnější sjezdy a skoky. Řídítka jsou díky krátkému představci ještě výše a posed je díky kolmější sedlovce ještě vzpřímenější. Na ráfcích jsou zpravidla obuty široké a těžší pláště z měkké směsi, aby při sjezdech dobře držely. Tato kola už jsou výrazně těžší než ta z předchozích dvou kategorií.
+ velký zdvih - vhodné do většího terénu
+ odolné pláště proti defektu
+ dobrý komfort při sezení - vzpříměnější posed
+ těžiště více dozadu - nehrozí přepadávání při sjezdu
- neaerodynamický posed - hodně vzpřímený
- menší účinnost přenosu síly do pedálů
- vyšší hmotnost
- spíše těžké pláště z měkké směsi, které ale dobře drží
Náročný terén – enduro
Lákají vás prudké sjezdy, náročný terén a skoky? Pak sáhněte po kole z této kategorie – těžkém, ale vysoce odolném s maximálním tlumením. Zdvihy vidlice a tlumiče se pohybují okolo 160–180 mm, což vám zaručuje bezpečí i při dopadech z velkých skoků. Velkou nevýhodou je hmotnost, takže nahoru na kopec se s takovým kolem jezdí ideálně lanovkou, v opačném případě si pořádně máknete. Ovšem pokud na kolo nasadíte lehké a úzké pláště, a nepotřebujete vyloženě závodit, může vzniknout i zajímavý stroj do lehkého terénu.
+ velký zdvih - vhodné i do nejnáročnějšího terénu a na skoky
+ odolné pláště proti defektu a velmi přilnavé
+ dobrý komfort při sezení - vzpřímený posed
+ těžiště hodně dozadu - vyloučeno přepadávání při sjezdu
- neaerodynamický posed - vyloženě vzpřímený
- malá účinnost přenosu síly do pedálů
- vysoká hmotnost
- těžké pláště z měkké směsi, které ale dobře drží
Přejeme vám správný výběr celoodpruženého kola!