Doprava zdarma od 3000 Kč

Příběhy značek: Author ovládl trh po revoluci, bratři Havlenové měli zkušenosti

Proč je v Česku značka Author nejprodávanější? A dokonce už od 90. let? Všichni chtěli horská kola a bratři Havlenové jim je rychle dali.

Nejen mezi profíky, ale i mezi širokou veřejností, která jezdí na kole, snad není nikdo, kdo by neznal značku Author. V cyklistických prodejnách se horská kola s jasným a úderným názvem začala objevovat už od počátku devadesátek, a získala si tak rychle popularitu. Kola Author najdete samozřejmě i na prodejnách a e-shopu Moolbike. Jak se Martinovi a Ondřeji Havlenovým podařilo tak výrazně prosadit? 
Pánské horské kolo Author Master

Zkušenosti ze socialistického Motokovu se hodily

Oba bratři vystudovali VŠE. O čtyři roky starší Martin v roce 1987 nastoupil do Motokovu – podniku zahraničního obchodu, konkrétně do oddělení kol. Po revoluci využil zkušenosti s dovozem kol a dílů z Ukrajiny a založil firmu Universe Agency, která se měla specializovat na dovoz cyklistických komponentů především pro jiné značky a reprezentaci. Proto v názvu není nic společného s cyklistikou.

V roce 1992 se firma stává největším dovozcem cyklosoučástek v Česku a na Slovensku a provozuje 3 velkoobchody. Havlena oslovil s návrhem na stavbu kol tradiční československé značky, jako jsou Eska, Liberta, Velamos nebo Favorit, ale ty nebyly na nový model obchodování připravené. A navíc ani nevěřily v budoucnost MTB kol – považovaly je pouze za módní výstřelek. A tak se rozhodl založit vlastní značku.

 

Author měl promyšlený obchodní model i název authorlogo

Už v roce 1991 se k Martinovi přidal bratr Ondřej a v roce 1993 spatřily světlo světa první kola pod značkou Author. Proč právě tento název? Název společnosti Universe Agency nepřipadal v úvahu. Majitelé chtěli takové jméno, které by bylo v seznamech vždy na začátku, takže muselo začínat na písmeno A. Kromě toho chtěli mezinárodně jasné označení, ideálně vycházející z latiny. No a Author byl na světě.

Po vzoru zahraničních značek se Havlenové rozhodli dovážet kola z Asie. Kontakty už měli díky dovozu dílů především na Tchaj-wanu, ale monitorovali nabídku taky v Číně, Japonsku a v Thajsku. Ve zmíněném roce 1993 se z kol Author mohlo těšit už cca 35 000 zákazníků. K roku 1997 měl Author na kontě 23 modelů kol, přičemž se jednalo výhradně o horská a krosová kola. Každým rokem se produkce zvětšovala. Od roku 1999 se levnější kola dostávala do prodeje pod novou značkou Madison, dražší a nejdražší modely zůstaly u Authora.

V roce 2000 se nabídka značky Author rozrostla také na oblečení a doplňky. Na přelomu milénia je značka už plně etablovaná, ovládá cca třetinu trhu a začíná koketovat taky se silničními koly, BMX koly apod. Navazuje spolupráce s cyklistickými týmy (viz níže) a celkově začíná šlapat do marketingu.

 

Od založení profi týmu po Author Cup

Profesionální MTB tým Author Bike vznikl už v roce 1994. Dalším důležitým mezníkem je rok 1999, kdy vzniká cyklokrosový tým Author a sjezdový tým Author RB Škoda Auto. Tady je jasně vidět, že značka rozšířila svou nabídku a už nenabízí pouze základní horská kola pro veřejnost, ale že ji začínají brát vážně taky profesionální závodníci. Od roku 2001 sbírají úspěchy na cyklokrosovém poli i ve sjezdu, což značce hodně pomáhá.

V roce 2003 vzniká BMX tým a crossový tým v čele s Michalem Prokopem a stále známější jsou cyklomaratony Author Maraton Tour. Kolem roku 2005 se bratři Havlenové rozhodli šlápnout taky do silniční cyklistiky, a proto se spojili s PSK Whirpool Hradec Králové. Vyplatilo se – František Raboň se stává mistrem Evropy. Od roku 2018 pak na silnici exceluje tým Elkov Author. Od roku 2009 je na kole Author úspěšný Petr Vabroušek v rámci populární triatlonové série Ironman.

K nejznámějším závodům, nesoucím jméno firmy, patří Author Král Šumavy, Nova Author Cup a Author Šela. Se značkou Author jsou spojení jezdci jako Václav Ježek, Filip Polc, Michal Maroši, Jaromír Spěšný, Petr Dlask, Tomáš Trunschka, Jiří Pospíšil, Radomír Šimůnek ml., Martin Bína, František Raboň, Lenka Radová, Jan Čelůstka nebo lyžař Lukáš Bauer.

 

Nedávná minulost a výhled do budoucnosti

Co se týče horských kol, dlouho i Author zůstával u velikosti ráfků 26″. V roce 2009 firma jako jedna z prvních přichází s koly o velikosti 29″, ale nabídku samozřejmě tvoří také kola s ráfky 27,5″. Kolem roku 2014 přicházejí první elektrokola Author. Ročně Author vyrobí přes 100 000 kol a jeho tržby se pohybují kolem 1 miliardy korun. I přes kovidovou krizi, která započala v roce 2019 a výrazně ovlivnila také trh s koly, se Author drží mezi nejprodávanějšími značkami.

V nejbližší budoucnosti můžeme očekávat nová kola Author ve všech hlavních kategoriích – horská, silniční, krosová nebo gravel. Zákazníci se můžou spolehnou na rámy s oblíbenou geometrií i na kvalitní komponenty od Shimano, Sram a dalších značek.