Doprava zdarma od 3000 Kč

RECENZE: Ideál? Elektrokolo Rozzo Volt 970 exceluje v dojezdu, výbavě i ceně

Cože? E-bike s tak vysokou kapacitou akumulátoru, na řazení Shimano Deore a za tak nízkou cenu? Když jsem si přebíral k nezávislé recenzi horské elektrokolo Rozzo Volt 970, byl jsem pevně rozhodnutý dát mu pořádně zabrat. Takhle to dopadlo.

Recenzuje: Tomáš Lichnovský

 IMG_9858

 

Na úvod bychom si měli říct, že e-bike Rozzo Volt 970 patří svou cenovkou kolem 65 000 Kč někam do střední třídy mezi horskými elektrokoly. Ovšem už při prvním prolétnutí specifikací mi bylo jasné, že výbavou může klidně konkurovat o dost dražším modelům. Jak je to možné?

Abyste tomu rozuměli… Rozzo je totiž česká značka, která se do toho rozhodla pořádně šlápnou teprve nedávno, od výroby „kusovek“ přešla k velkovýrobě a aby mohla konkurovat zavedeným značkám, musela podle toho nastavit hodně atraktivní ceny. Tolik pro kontext a teď už pojďme na podrobnou recenzi.

  

Obsah:

1. Vzhled až na prvním místě

2. Seznámení a prvních pár kilometrů

3. Elektromotor maká, baterka ubývá pomalu

4. Všechno info na barevném displeji

5. Rám a vidlice něco mezi XC a lehčími traily

6. Řazení 1x10 s přehazovačkou Shimano Deore

7. Podrží vás široké pláště i kotoučové brzdy

8. Jízda v terénu – hodnocení

9. Jízda po silnici – hodnocení

10. Finální verdikt

 

1. Vzhled až na prvním místě IMG_9815

Kolo se musí svému majiteli hlavně co? No přece líbit! Nevěřím těm, kteří říkají, že u kola jde jenom o poměr co nejlepších parametrů k výsledné ceně. Elektrokolo Rozzo Volt 970 mě zaujalo na první pohled svým cihlově červeným rámem s velkým černým nápisem Rozzo. Věřím, že se musí líbit i vám.

Kromě rámu jsou všechny ostatní komponenty laděny do černé barvy – ať už se jedná o sedlo, řídítka, vidlici, nebo elektromotor s klikami. Vlastně ještě jedna věc není červená ani černá. Jsou to hnědé bočnice plášťů GoodYear (více níže), čímž značka reaguje na moderní a přitom „retro“ styl.

Na to, že se jedná o e-bike s obrovskou kapacitou baterie, mě překvapila celkem subtilní spodní rámová trubka. Ano, rozšiřuje se, jak tomu bývá u elektrokol zvykem, ale jen decentně, skoro jako kdyby se jednalo o designové rozšíření rámu. I ve srovnání s konkurenčními koly mi přijde splynutí akumulátoru s rámem velmi povedené. Tak už se pojďme projet…

 IMG_0379

 

 

2. Seznámení a prvních pár kilometrů

Jakmile jsem si kolo z pražské prodejny Moolbike přivezl domů do Kutné Hory, nemohl jsem se dočkat, až ho vyzkouším. Protože kolo bylo plně nabité, nafoukané a namazané, prakticky jediné, co jsem musel udělat, bylo nastavit výšku sedla. Objímka sedlovky nemá rychloupínák, takže jsem musel použít imbus, což mi přijde vzhledem k cílovce tohoto e-biku – rekreační jezdci – trošku škoda, ale budiž.

IMG_9795               IMG_9834

Vlastně ještě jednu věc jsem se musel udělat. Místo základních pedálů jsem si namontoval vlastní pedály – platformy BBB, které používám už několik let a cítím se s nimi nejjistěji. Pak už stačilo jenom zapnout elektrokolo stisknutím tlačítka „Power“ na ovladači na levé části řídítek, rozsvítil se displej a mohl jsem vyrazit.

IMG_9817               IMG_9812

Prvních několik kilometrů se neslo v duchu seznamování s kolem. Jako první se mi nabídnul režim „Eco“ a já poprvé pocítil, jak mi elektromotor Vinka lehce pomáhá se šlapáním. Kromě podpory v pedálech značí přítomnost podpůrné síly i tichý, sotva slyšitelný vysokofrekvenční zvuk elektromotoru. Trvalo jenom pár okamžiků, než jsem zatoužil vyzkoušet postupně pomocí přepínání tlačítky „+“ a „-“ taky silnější režimy „Tour“ a „Boost“.

 

3. Elektromotor maká, baterka ubývá pomalu IMG_9805

Elektromotor Vinka E20 funguje na napětí 36 V a má výkon 250 W. Pokud vás zajímá kroutící moment, nabízí slušných 80 Nm. To v praxi znamená, když zvolíte režim „Boost“ a šlápnete do pedálů, kolo vám začne maximálně pomáhat a rázem jste na skoro na jakýkoliv převod na rychlosti 25 km/h.

Šťávu motoru dodává akumulátor (baterie) Rozzo, který je složen z kvalitních článků od firmy Samsung. Akumulátor má samozřejmě taky 36 V, ale co je důležitější, nabízí obrovskou kapacitu/výkon 720 Wh, což odpovídá 20 Ah. Běžně se u elektrokol i za tuto cenu můžeme setkat s kapacitou cca 13 Ah a podobně, což znamená, že s elektrokolem Volt 970 ujedete klidně dvojnásobnou vzdálenost.

IMG_9806Pokud v nastavení povolíte tuto variantu, můžete používat ještě mód „Auto“, který inteligentně vyhodnocuje, jak moc potřebujete pomoct se šlapáním. Kupodivu to funguje docela dobře – do kopce motor pomáhá o sto šest, z kopce spí, i když pomalu točíte pedály.

Elektrokolo by mělo na režim „Eco“ ujet až cca 100 km. Můžu potvrdit, že když byste jeli na klasicku vyjížďku, kde se střídají kopce, sjezdy i rovinky, na režim Eco těch 100 km opravdu ujedete. Nejvíce se mi podařilo ujet na jeden zátah na režimy „Eco“ a „Auto“ v mírném terénu 90 km a zbývalo mi ještě cca 20 % kapacity.

 

4. Všechno info na barevném displeji

Jak moc vám motor pomáhá, vidíte na barevném displeji Vinka DC40. Levý půlkruh oranžové barvy ukazuje, jakou mírou motor právě zabírá a pravý zelený půlkruh indikuje stav baterie. Ještě si o tom řekneme více, ale už na počátku mě zaujalo, jak pomalu elektrokolo „žere“ baterku a že zelený ukazatel s nápisem 100 % vůbec neklesá.

Kromě toho displej ukazuje přímo uprostřed aktuální rychlost a níže kadenci šlapání, celkově ujetou vzdálenost (ODO) a aktuálně ujetou vzdálenost (Trip). V pravé části pak můžete přepínat tlačítkem „i“ na řídítkách mezi maximální dosaženou rychlostí, průměrnou rychlostí a předpokládaným dojezdem.

IMG_9920               IMG_9889  

Ovládání displeje, který není dotykový, je celkem intuitivní. Jak už jsem zmínil, vše se ovládá z levé části řídítek. Mezi režimy motoru listujete tlačítky „+/-“, pokročilé statistiky přepínáte tlačítkem „i“ a statistiky resetujete dlouhým podržením tlačítek „+/-“ najednou. Tento model nemá GPS, takže pokud chcete pokročilým způsobem trekovat svou jízdu, musíte si použít telefon nebo cyklopočítač. 

 

5. Rám a vidlice něco mezi XC a lehčími traily

IMG_0383Pojďme se chvíli zaměřit na posed a komfort při jízdě. Rám Rozzo má moc příjemnou geometrii, kterou bych zařadil někam mezi kategorii XC (cross-country, závodní kola) a trail biky (hravá kola pro jízdu po trailech, z kopce).

Jestli to nevíte, tak na tomto místě je dobré zmínit, že značka Rozzo si na kvalitních rámech zakládá. První rámy a kola Rozzo vznikaly už v 80. letech a jejich otcem je Jaromír Hrubý (hrubý je italsky rozzo). Více se můžete dočíst v tomto článku.

 

Posed je díky relativně krátkému představci poměrně vzpřímený. Testoval jsem kolo s rámem o velikosti 19”, takže jsem měl na svou výšku 188 cm posed ještě o trošku vzpřímenější, než kdybych zvolil rám o velikosti 21”, který má delší horní trubku, tedy i představec s řídítky je dál a posed je předkloněnější, závodnější. Přesně to mi vyhovuje.

 

IMG_9952

 

Když se na kolo podíváte z profilu, tak uvidíte, že vzduchová vidlice SR Suntour XCR 34 Air je do rámu zasazena v celkem ostrém úhlu, což odpovídá spíše geometrii XC kol. Také zdvih 110 mm naznačuje, že Volt 970 se hodí spíše do mírného terénu, ale jak si řekneme níže, není to tak úplně pravda. Obstál i na přírodních lehčích trailech. Nechybí zamykání vidlice na korunce.

 IMG_9861               IMG_9837

 

ČTĚTE TAKÉ: Příběhy značek: Kola Rozzo byla léta na zakázku, teď česká značka zvyšuje výrobu

 

6. Řazení 1x10 s přehazovačkou Shimano Deore

Tady vládnou prověřené komponenty Shimano. Volt 970 má řazení 1x10, tedy vepředu 1 pastorek a vzadu obsluhuje přehazovačka Deore 10 ozubených kol v rozsahu 11-42 zubů.

IMG_9824               IMG_9826

Polemiku nad tím, jestli je to dostatečný rozsah, bych nechal na jindy, protože si myslím, že vám bude stačit informace, že jsem byl s převody absolutně OK při rychlé jízdě po silnici i při výjezdech do prudkých kopců. Nejlepší na tom je skutečnost, že když si zapomenete podřadit, nemáte smůlu jako na klasickém MTB, ale motor vás z toho v 99 % případů vytáhne jako nic.

S řazením jsem neměl nejmenší problém a řadil jsem díky pomoci motoru mnohem méně než na klasickém kole.

 

7. Podrží vás široké pláště i kotoučové brzdy IMG_9850

Je to celkem jasné, ale pro pořádek… Volt 970 má 29” kola, která se skládají z kvalitních ráfků i plášťů. Ráfky Rozzo E-Rocky Tubeless ready  jsou určeny přímo pro elektrokola a mají rozměry 622x25 mm. Díky plášťům GoodYear Escape Premium o šířce 2,35” má kolo výbornou průjezdnost terénem a paradoxně se s nimi jezdí výborně i po silnici. (více níže)

Kdo chce jezdit hodně agresivně – plyn brzda, vlastně „šláp“ brzda – musí mít především pořádné brzdy. Tady jsem se absolutně nebál brzdit na poslední chvíli, protože jsem si hned vyzkoušel, že na hydraulické brzdy Shimano MT500 se můžu klidně spolehnout.
IMG_9813

Přestože jsem kolo převážel v autě, neměl jsem absolutně žádný problém se zavzdušněním brzd ani s ničím jiným. V pohodě zvládly běžné brzdění na městských cestách, ale i na trailech v lese. Na brzdném účinku se kromě pístků a destiček podílejí kotouče o průměru 180 mm.

Vzhledem k tomu, že se jedná o kolo pro rekreační ježdění, ne pro závodníky, je 180 mm naprosto dostatečný průměr.

 

 

8. Jízda v terénu – hodnocení

Když pomineme fakt, že Češi jezdí s horskými koly a elektrokoly i po asfaltových cyklostezkách, tak MTB a e-biky patří hlavně do terénu. Proto jsem velkou část testování věnoval právě jízdě po lesních cestách, polňačkách a v dalším terénu.

 

IMG_0244

 

Rozzo Volt 970 si vedlo výborně, skoro bych se až nebál říct, že působilo jako tank. Tento můj pocit byl určitě způsoben tím, že posed je na kole hodně pohodový a vzpřímený, pláště jsou široké, takže nemají problémy s kořeny ani šutry, a když motor začne pořádně pomáhat, není snad nic, co byste nepřejeli. Prostě jako tank.

IMG_9898Musím se přiznat, že režimy Eco i Tour jsem hodně rychle vytěsnil a užíval jsem si dynamiku nejsilnějšího režimu Boost. Samozřejmě, že jsem musel pořád šlapat, ale najednou jsem se na známých cestičkách, kde jindy bývám udýchaný a s tepem 200, cítil neuvěřitelně svobodný. Najednou byl čas kochat se zeleným listím, větvičkami na zemi i zpěvem ptáků.

Jednou jsem se vydal e-bike otestovat taky na místní traily a to teprve byla zábava. Hmotnost cca 23 kg sice není na skoky a prudké klopenky nic moc, ale světe div se, nějak to šlo. Samozřejmě všechno na režim Boost, vidlice odemčená a hezky ve stoje. Výjezdy i sjezdy jsem si díky hravé geometrii s těžištěm více vzadu fakt užil.

Málem bych zapomněl vyzdvihnout parádní funkci „tlačení kola“! Co to znamená? Když potřebujete z kola sesednout a začít ho tlačit (třeba při výšlapu na přírodní trail), stačí zmáčknout tlačítko „i“ a pak držet tlačítko „-“, které je nejblíž palci, a motor začne kolo tlačit rychlostí cca 3 km/h. Super funkce, kterou jsem si oblíbil a bude mi u normálního kola chybět. 

  IMG_0205

 

9. Jízda po silnici – hodnocení

Sluší se krátce zhodnotit taky jízdu po silnici, kterou jsem sice nijak nevyhledával, ale když se člověk chce z domu dostat do terénu, zpravidla se silnicím nevyhne.

Překvapilo mě, jak hezky Volt 970 jede po asfaltu i s ryze horskými plášti o šířce 2,35”. Je to samozřejmě klam, protože elektromotor hojně pomáhá, ale tak to ostatně u elektrokola má být. Moc často jsem to nedělal, ale stačilo z režimu Boost nebo Tour přepnout na Eco nebo dát úplně Off a rázem jsem poznal, co to je vláčet 23 kilogramů elektrokola.

Takže po cestě se s tímto kolem dá taky jezdit, ale zapomeňte na rychlou jízdu.

Jsem zvyklý i s horským kolem švihat po rovné cestě rychlostí cca 30 km/h, ale tady jsem si musel nechat zajít chuť. Hned vysvětlím… Jedu deset kilometrů za hodinu, kolo zrychluje, patnáct kilometrů za hodinu, stále zrychluje, dvacet, dvacet pět a… a konec. Kvůli evropské legislativě fungují motory elektrokol pouze do rychlosti 25 km/h.

IMG_0359               IMG_0261

Asi si říkáte, že pak jsem prostě mohl šlapat dál bez podpory motoru. Ano, mohl, ale je to neuvěřitelná makačka. Při cestě z kopce jsem se v pohodě dostal i na 50 km/h díky velké setrvačnosti kola, ale na rovince je náhlá díra ve výpomoci hodně nepříjemná. Jako kdybyste dosáhli rychlosti 25 km/h a najednou vám dal někdo na záda batoh se závažím dalších 30 kilo. Kolu ani vám se prostě rychle jet nechce.

Takže jsem se prostě v posledních dnech testu smířil s tím, že 25 km/h je maximálka a víc se nemá cenu hnát. Na druhou stranu, když pak v terénu letíte rychlostí třeba i ke zmíněným 25 km/h, tak vám to ten adrenalin bohatě vykompenzuje.

 

10. Finální verdikt

Na vlastní kůži jsem si potvrdil, že elektrokolo Rozzo Volt 970 není výborné jenom na papíře, ale i při reálném používání. Co se týče terénu, tam nemám skoro žádné výhrady. Kolo je obratné, motor pomáhá jako zběsilý, a jakmile ucítí možnost projet se trošku svižněji po přírodních trailech, rád vás v tom podpoří. Ovšem na bikepark, skoky a nějaké větší bláznění to se zdvihem vidlice 110 mm a bez tlumiče zadní stavby není.

Přejezdy po silnici nejsou žádný problém, přestože z kola máte díky plášťům 2,35” a širokým řídítkům pocit, jako když byste řídili tank. Až do 25 km/h se e-bike chlubí solidní dynamikou, pak kvůli legislativě vypne, což je v pořádku, nejedná se o motorku. Kolo se mi nikdy nepodařilo úplně vybít, nejvíc jsem ujel 90 km na režim Boost v mírném terénu a Vinka ukazovala ještě 20 % kapacity.

Po pravdě… Tohle kolo se mi z testování moc vracet nechtělo, protože jsme se opravdu hodně skamarádili. Rozzo Volt 970 doporučuji s klidným svědomím všem hobby jezdcům, ale i sportovněji laděným cyklistům, kteří chtějí horské elektrokolo s krásným rámem, kvalitními komponenty, super dojezdem a hlavně za fér cenu.

V této cenové kategorii jenom těžko najde konkurenci.

IMG_0032