Jak vybrat pumpičku na kolo
Mít správně nafoukané kolo je pro každého cyklistu absolutní základ. K huštění duší nebo bezdušových plášťů se nejčastěji používají manuální cyklistické pumpy (pumpičky, hustilky), které můžou být v cestovní nebo dílenské velikosti.
Alternativou ke klasickým pumpám je použití kompresoru nebo expresní dohuštění pomocí stále populárnějších bombiček s oxidem uhličitým (CO2).
Pozor! Vzduchové vidlice a tlumiče se hustí speciálními hustilkami, které jsou vyrobeny na vysoké tlaky (až do cca 20 barů/290 psi).
Kde chcete pumpičku používat?
Klasické pumpy od oblíbených značek, jako je například BBB, dělíme na cestovní (malé) a dílenské (velké):
Malé pumpy (pumpičky, minihustilky) jsou mezi širokou veřejností nejoblíbenější. Jsou skladné, lehké a levné. S malou hustilkou můžete kolo dofouknout doma, ale i v přírodě, protože se vejde do batohu nebo na rám. Nevýhodou je, že s malou pumpičkou se špatně manipuluje, kvůli malému pístu dosáhnete tlaků max. 7–9 barů (silniční kola potřebují až 10 barů) a celkově se víc nadřete. Pro větší efektivitu hledejte pumpičku s dvojitým pístem.
Velké pumpy (domácí či dílenské hustilky) doporučujeme, pokud chcete mít doma alespoň jednu pořádnou pumpu, se kterou kolo nafoukáte raz dva i na vyšší tlaky a k tomu pohodlně. Jejich součástí je zpravidla tlakoměr (manometr), takže se nemusíte řídit pouze pohmatem plášťů. Dosáhnete s nimi max. tlaků 8–11 barů. K nevýhodám patří větší rozměr, hmotnost a vyšší cena.
NÁŠ TIP: Máte horské kolo se širokými plášti o velikosti 29″? I malou pumpičku si vyberte s co největším objemem pístu, abyste kolo nafoukali rychleji i na vyšší tlak.
Redukce na ventilky jsou součástí
Dobrou zprávou je, že u drtivé většiny pumpiček nemusíte řešit typ ventilku. Ať už se na něj nasazují přímo, nebo přes šlahoun (hadičku), máte možnost zvolit koncovku pro automobilový nebo galuskový ventilek. Jaké jsou druhy ventilků?
- Automobilový ventilek (AV/Schrader) má průměr cca 8 mm se používá u levnějších horských nebo trekových kol. Snadno se obsluhuje a je kompatibilní s kompresory u benzínek.
- Galuskový ventilek (GV/FV/SV/Presta) má průměr cca 6 mm a používá se u silničních kol (odtud název – galuskové pláště) a dražších horských kol, protože díky šroubovacímu uzávěru lépe snáší vyšší tlaky.
- Dunlop ventilek (DV) se používal dříve, ale i dnes ho můžeme najít na nejlevnějších městských nebo retro kolech.
- Regina ventilek (RV) můžete na kolech vidět většinou jen v zahraničí.
NÁŠ TIP: Pořiďte si hustilku se šlahounem (hadičkou), díky kterému pro vás bude foukání příjemnější. Nehrozí ulomení ventilku při stlačování pístku jako u nasunovacích pump.
Co vás u hustilky potěší:
- Kvalitní materiál – lepší pumpy jsou z hliníku, levnější z plastu
- Držadlo ve tvaru T – lépe se drží v dlani než to tvaru L (u malých pumpiček)
- Integrovaný šlahoun – stačí jej vysunout nebo odepnout
- Integrovaný tlakoměr (manometr) – s jednotkami BAR, ATM i PSI
Víte, jaké jsou obvyklé tlaky?
Orientačně se dá říct, že jezdec o hmotnosti 75 kg by měl mít nahuštěné:
- Horské kolo na 2–3 bary (bezdušový systém klidně jen 1 bar)
- Trekové kolo na 4–6 barů
- Silniční kolo na 8–10 barů, ale TOP pláště a galusky na ještě více
vs. - Vzduchovou vidlici horského kola na 6,5–8,5 barů (100–125 PSI)