Jak vybrat duši na kolo
Vyberte si správnou duši, ať pak v kopcích nevypustíte svou duši! Jde sice o část výbavy kola, kterou po celou dobu jízdy nevidíte, ale o to důležitější plní úlohu. Bez duše zkrátka nikam nedojedete. V dalším dílu poradny vám prozradíme, jaké parametry jsou při pořizování duše na kolo rozhodující nebo mezi kterými typy můžete volit.
Používáte-li už léta stejné kolo, jistě víte, jaká duše do něj patří. Jenže co v případě, že si koupíte nového dvoukolého miláčka? Žádný strach, sáhnout po správné duši je stejně snadné jako vybírat jinou cyklistickou výbavu. Stačí se držet několika základních pravidel a máte o úspěch postaráno!
Typy duší na kolo
V cyklo obchodech se nejčastěji setkáte se čtyřmi základními typy duší na kolo, jeden z nich bude určitě vyhovovat i vám:
- duše na silniční kolo
- duše na horské kolo
- duše na dětské kolo
- trekové duše na kolo
U všech platí, že se nejlépe hodí přesně k typu kola, na které jsou určené (tzn. silniční duše na silniční kolo, horská duše na horské kolo apod.)
Velikost duše: zaměřte se na průměr a šířku
Hádáte správně, při kupování duše bývá nejdůležitějším parametrem její velikost. U té je potřeba sledovat dva faktory: průměr a šířku (tloušťku).
- Průměr duše – měl by být stejný, případně podobný jako průměr ráfku kola. Výhoda je, že jedna duše se dá použít i na více rozměrů kol.
- Šířka duše – u šířky duše záleží na použitém plášti. Čím širší plášť používáte, tím větší budete potřebovat duši, aby vyplnila prostor v plášti, „neplandala“ a nenadělala vám víc škody než užitku.
Šířku i průměr duše výrobci udávají v několika standardech, z nich nejběžnější je tzv. ETRTO standard. Ten uvádí obě míry v milimetrech, takže stačí zjistit šířku pláště a průměr ráfku kola v milimeterech a máte jistotu, že neuděláte chybu.
Setkat se ale můžete (i u Moolbiku) také s jiným značením velikostí. Časté je udávání rozměrů v palcích, příkladem může být třeba hodnota 26 x 1.9. První číslo určuje vnější průměr pláště a druhé jeho šířku. Méně často narazíte na tzv. francouzské značení.
Ventilek, který do ráfku padne jako ulitý
V žádném případě nepodceňujte šířku ventilku duše. Pokud byste vybrali širší ventilek, než je otvor v ráfku kola, nebylo by možné ventilek do otvoru vtěsnat. Stejně tak si před zakoupením zkontrolujte délku ventilku – to proto, aby vám nezapadl pod ráfkem a dostali jste se k němu pohodlně pumpičkou.
Když vybíráte ventilek u českých prodejců, máte většinou možnost se rozhodnout mezi třemi druhy:
- Galuskový ventilek (SV) – mezi cyklisty nejrozšířenější typ ventilku, poznáte jej podle toho, že je užší. U nových kol ho lze považovat za standard.
- Autoventilek (AV) – nejčastěji se s ním setkáte u starších kol, ale pro svou univerzálnost se nadále těší oblibě.
- Dunlop (DV) – Z hlediska instalace nejnáročnější ventilek. Při vkládání duše je potřeba ho šroubovat.
Ze všech nejuniverzálnější je autoventilek. Nebudete-li mít na cestách náhodou po ruce pumpičku, s autoventilkem své kolo doufouknete na jakékoliv benzínce. Ať už se ale rozhodnete pro kterýkoli typ, doporučujeme mít svou pumpičku stále s sebou.
Co dalšího sledovat
Velikost duše a typ ventilku jsou nejdůležitějšími parametry. Hodí se však věnovat pozornost i některým detailům. Například hmotnost duše. U závodních kol by měla být co nejnižší, ale cyklistům jezdícím v náročném terénu (např. na horách) naopak doporučujeme duši s vyšší hmotnosti. Důvod je jednoduchý: těžší duše je odolnější.
S hmotností duše souvisí také materiál, ze kterého je duše vyrobena. Většina cyklistů si bohatě vystačí s dušemi z tzv. butylu. Závodním profíkům se hodí latexové duše, pro něž je typická nízká hmotnost a také vyšší cena.
Vybavte se lepením a dalšími pojistkami
Skvěle, už víte, jak správně vybrat duši na kolo! Před jízdou je ještě vhodné pořídit a přibalit si na cestu lepení na kolo, případně některý z tmelů. Ventilku pak nezapomeňte nasadit správnou čepičku.
Kdybyste si s výběrem duše přeci jen nevěděli rady, kdykoli vám rádi poradíme na e-mailu eshop@moolbike.cz, na našem Facebooku nebo v některé z našich prodejen.