Jak vybrat kazetu na kolo
Kazeta je soubor pastorků (ozubených kol), který se nachází na náboji zadního kola. Společně s pedály, klikami, převodníkem a řetězem patří k nejnamáhanějším komponentům na kole, protože se starají o jeho pohon. Kazeta se vyměňuje, když se opotřebuje.
Při výběru kazety dobře zvažte, v jakém terénu nejčastěji jezdíte, a poté vybírejte podle typu náboje (ořechu), počtu pastorků, počtu zubů pastorků nebo materiálu. Moderní horská kola mají většinou kazety Shimano nebo Sram, které jsou velmi podobné. Díly od výrobce Compagnolo s nimi nejsou kompatibilní.
Pozor: Pokud se chystáte na výměnu pastorků u staršího kola, zjistěte si, jestli nemáte tzv. vícekolečko. Vícekolečko vypadá stejně jako kazeta, ale konstrukčně se liší. Nejste si jistí? Stavte se na některé z našich prodejen, rádi vám pomůžeme.
ČTĚTE TAKÉ: Jednoplacka vs. dvojplacka. Které řazení je lepší?
Kazeta vs. vícekolečko
Kazeta se skládá z pastorků (ozubených kol), které se jednotlivě nebo po skupinkách nasazují na tzv. ořech.
Ořech je vlastně takový válec se standardizovanými drážkami (Shimano, Sram), do nichž pastorky přesně pasují. Výhodou kazet je velká variabilita pastorků a celkově široká nabídka.
Vícekolečko má všechny pastorky vcelku a šroubuje se pomocí závitu přímo na náboj.
Tento typ zadních převodů ustoupil právě kazetám, protože vícekolečko konstrukčně umožňuje pouze omezený počet pastorků (cca 7), zatímco kazeta mnohem více. V současné době se s vícekolečky můžeme setkat u některých elektrokol.
V jakém terénu jezdíte?
Pokud jezdíte v terénu i po cestě a někdy potřebujete opravdu lehký převod (náročné výjezdy), ale jindy zase hodně těžký převod (rychlá jízda po silnici), volte kazetu s velkým počtem pastorků a s velkým rozsahem zubů. Vhodná by byla např. varianta pohonu 1x12 (10-52), když 12stupňová kazeta má nejmenší kolečko s 10 zuby a největší s 52 zuby. Ještě většího rozsahu byste dosáhli u pohonu 2x12 nebo 2x11, ale od dvoupřevodníků se z důvodu zjednodušování řazení a odlehčování ustupuje.
Pokud jezdíte spíše jen v terénu a navíc máte hodně natrénováno, budou vám stačit převody s menším rozsahem, čili s menším počtem ozubených kol v kazetě i s menším rozsahem zubů těchto pastorků. Proč „jestli máte natrénováno“? Protože s menším rozsahem přijdete o nejlehčí převody (šlapání do kopce bude náročnější), ale také o nejtěžší převody (po silnici budete muset šlapat ve vyšší frekvenci). V tomto případě se bavíme např. o řazení 1x11 (11–46), kdy nejmenší kolečko má 11 zubů a největší 46 zubů.
Typy nábojů (ořechů)
Vybíráte-li novou kazetu nebo jednotlivé pastorky na svůj stávající náboj, ujistěte se, že budou kompatibilní. Existují např. tyto typy nábojů (ořechů):
- Shimano/Sram 9/10/11
- Sram XD
- Sram XX1
- Shimano MicroSpline
Počet pastorků (ozubených kol)
V současné době mají kazety velký počet pastorků, což souvisí s přechodem na jednopřevodníky – rozsah řazení musí obsáhnout kazeta. Zatímco dříve bylo u horských kol běžné řazení např. 3x7 (7 pastorků), dnes patří k nejběžnějším varianta 1x11 (11 pastorků).
- Málo pastorků – menší rozsah převodových poměrů (musí to zachraňovat vícepřevodník), vyšší opotřebování jednotlivých koleček (střídá se jich málo), nízká hmotnost (méně koleček méně váží)
- Více pastorků – větší rozsah převodových poměrů (vepředu může být jednopřevodník), menší opotřebování jednotlivých koleček (střídá se jich třeba 11), větší hmotnost (ale s dnešními materiály ne o tolik)
V naší nabídce najdete kazety s tímto počtem pastorků: 12, 11, 10, 9, 8, 7.
Počet zubů na pastorcích
Každý pastorek (ozubené kolo) má daný počet zubů. Pokud si vezmeme jako příklad řazení s opravdu velkým rozsahem 1x12 (9–52), znamená to, že kazeta obsahuje ozubená kolečka s tímto počtem zubů – 9, 10, 12, 15, 18, 22, 26, 30, 34, 40, 46, 52. Pokud se řetěz nachází na pastorku s malým počtem zubů, jezdci se šlape těžko – ideální převod na silnici. Pokud na pastorku s velkým počtem zubů, jezdci se šlape velmi lehko – ideální na stoupání v náročném terénu.
Příklady počtu zubů na pastorcích a typu řazení:
- 11–42 (1x11)
- 11–46 (1x11)
- 10–50 (1x12)
- 10–51 (1x12)
- 10–52 (1x12)
- 11–50 (1x12)
- 11–32 (3x9, starší horská a krosová kola)
- 14–28 (3x7, starší krosová kola)
- 11–28 (silniční kola)
Materiál a hmotnost
Pastorky kazety musí být velmi odolné, protože jsou neustále v kontaktu s řetězem. Sebelepší materiál se časem opotřebuje, ale když si vyberete kvalitnější kazetu s kvalitnějšími ozubenými koly, vydrží vám delší dobu. A bude také lehčí.
- Ocel – používá se pro výrobu malých koleček v kazetě, je pevná, ale těžká (velká ocelová kolečka se proto nedělají)
- Hliník – používá se pro výrobu větších koleček v kazetě, je o něco méně pevný, ale lehký
Na co se ještě zaměřit?
- Barva – ozubená kola nemusí být jenom černá nebo chromovaná, ale i červená, modrá, zelená atd.
- Nářadí – na výměnu kazety budete potřebovat bič a stahovák, na výměnu vícekolečka potřebujete nástrčný klíč
- Řetěz – měl by být kompatibilní s kazetou i převdníkem