Jak vybrat odpruženou vidlici
Cílem odpružené vidlice je zpříjemnit cyklistovi jízdu po nerovném terénu. Vidlice různých kvalit jsou nedílnou součástí horských kol, ale můžeme je najít např. také u trekových kol.
Jak to funguje? Tlumení vidlice pohlcuje nárazy a vibrace, které by se jinak dostávaly z předního kola přímo do rámu. Dá se říci, že čím lepší (a dražší) odpruženou vidlici si vyberete, tím komfortněji se budete cítit v sedle při přejíždění nerovností.
Pokud se na tlumení kola podílí kromě přední odpružené vidlice (a plášťů) ještě tlumič zadní stavby, mluvíme o celoodpruženém kole.
Zdvih vidlice
Podle toho, v jakém terénu a jakým stylem budete jezdit, byste si měli vybrat zdvih vidlice.
- Cca 80 mm – treková kola, stačí na občasnou jízdu v lehkém terén
- 80–120 mm – horská kola typu cross country, univerzální zdvih pro průměrný terén
- 120–160 mm – trailová, enduro a all mountain kola, vidlice zvládne náročný terén
- Cca 200 mm – sjezdová kola, velký zdvih kvůli extrémnímu terénu a rychlostem
ČTĚTE TAKÉ: Jak vybrat horské kolo
Systém pružení (tlumení)
U jízdních kol rozlišujeme 2 typy odpružených vidlic – pružinové a vzduchové.
Pružinové vidlice | Vzduchové vidlice |
|
|
Pružinové vidlice se zpravidla dávají na levnější kola(do 20 000 Kč, protože jsou konstrukčně jednodušší. Z toho také vyplývá, že vyžadují menší údržbu. Dále je můžeme dělit na dvě skupiny: 1) s elastomerickým dorazem, které se téměř nedají nastavit a 2) s olejovým/vzduchovým tlumičem (patronou), kde je drobné nastavení možné. Levná pružinová vidlice stojí cca 1000 Kč, dražší nad 2000 Kč.
Zatímco nastavení klidového zanoření vidlice (sag, angl. průvěs) pomocí předpětí pružiny je možné v rozmezí cca 10 % celkového zdvihu, u vzduchových vidlic je to klidně i 50 %.
Vzduchové vidlice můžete najít na kolech od 20 000 Kč výše. Oproti pružinovým vidlicím se dají snadno přizpůsobit hmotnosti jezdce, a to nahuštěním vzduchu. Čím více vidlici nafoukáme, tím je tvrdší. Velice snadno se na ní dají nastavit 3 nejdůležitější parametry pro jízdu v terénu – klidové zanoření vidlice (sag), progresivitu a odskok. Levná vzduchová vidlice stojí cca 4000 Kč, dražší 10 000 Kč a nejkvalitnější klidně i přes 20 000 Kč.
ČTĚTE TAKÉ: Jak nastavit vzduchovou vidlici
Velikost
Pokud si plánujete koupit novou odpruženou vidlici na své staré kolo, musíte si pohlídat všechny 3 základní rozměry.
Velikost kola: Vidlice musí být dostatečně velká pro velikost kola (ráfku + pláště), které do ní chcete upnout. Do vidlice pro 27,5″ kolo nemůžete dát 29″ kolo, zatímco naopak to lze.
Šířka náboje (či pláště): Pro široké ráfky a pláště počítejte se širokou vidlicí. Dříve byla standardní „šíře nohou“ vidlice 100 mm, dnes je stále oblíbenější rozměr 110 mm (boost).
Průměr závitu do hlavové trubky rámu: Nejpoužívanějším rozměrem závitu je dnes 1 ½″ a najdete ho u tzv. Tapered vidlic. Dalšími rozměry jsou 1 ⅛″ nebo 1″. Na různé typy vidlic a hlav se dají případně dokoupit redukce.
NÁŠ TIP: Pro agresivní jízdu zvolte vidlici připravenou na upnutí kola pomocí pevné osy (průměr 15 mm). Osy s rychloupínákem (10 mm) se hodí spíše na rekreační jízdu.
Materiály a povrchy
O vnějším obalu vidlice (futrech), ale také o kluzácích (šavlích) platí z hlediska hmotnosti to samé, co u rámů kol. Čím kvalitnější materiál, tím pevnější a lehčí. Zatímco levné vidlice můžou vážit cca 4 kg, drahé třeba jen 1 kg. Vidlice z levných slitin jsou také výrazně mohutnější, protože kvůli pevnosti na ně musí být použito více materiálu.
- Ocel – používá se u levných (obvykle pružinových) vidlic, vysoká hmotnost
- Hliník – najdeme jej u vidlic střední a vyšší třídy, oproti oceli výrazně lehčí
Povrch kluzáků je vždy speciálně upravený, aby při zasouvání do futer docházelo k co nejmenšímu tření. Dobrých kluzných vlastností se dosahuje pomocí nitridování, niklování nebo chromování. Kvalitní vidlice mají povrch kluzáků upraven metodou tvrdého eloxování. Podle toho, jakou směs (a příměs) výrobce použije, takovou mají kluzáky barvu.
Co vás u odpružené vidlice potěší?
- Lock-out – možnost uzamčení, díky nemuž vidlice nepruží (např. při jízdě do kopce)
- Gumový kroužek na kluzáku – pomocí něj si nastavíte sag (simuluje rysku)
- Regulátor odskoku – obvykle otočný knoflík zespodu jedné z noh
- Barva šavlí – jak už jsme zmínili výše, šavle můžou být černé, stříbrné, ale i barevné
Přejeme vám správný výběr! :)