Doprava zdarma od 3000 Kč

Jak vybrat pedály na kolo

Správný výběr pedálů je pro cyklisty důležitější, než by se mohlo zdát. Pořiďte si takové pedály, které nejvíce odpovídají stylu vaší jízdy.

Závisí na nich, jak efektivně budete přenášet šlapání do pohonu kola a jak bezpečně budou vaše chodidla držet tam, kde mají. Dělí na klasické a na nášlapné (horské a silniční), k nimž jsou potřeba cyklistické tretry.

NÁŠ TIP: Raději byste se poradili osobně? Stavte se na některé z našich prodejen, rádi vás uvidíme.

vybrat-pedaly

pedaly 

Klasické vs. nášlapné pedály

Dětem a nenáročným cyklistům doporučujeme klasické pedály, zatímco výkonnostním cyklistům nášlapné pedály. Nejlevnější pedály bývají vyrobeny z oceli nebo plastu, ty lepší z různých slitin hliníku nebo i z karbonu. Přitom platí pravidlo – čím dražší, tím lehčí. 

Klasické pedály určitě dobře znáte. Jde o pedály, které se montují na většinu dětských, ale i středně drahých dospěláckých kol. Jejich výhodou je, že jsou levná a můžete šlapat v jakékoliv pevnější obuvi. Nevýhodou je, že při šlapání zabíráte vlastně jen dolů, tedy vždy polovinu otáčení klik na každé noze. Tím není váš výdej energie tak efektivní, což může řešit dokoupení tzv. klipsen. Pedálům s větší plochou a výstupky se říká platformy.

  • dávají se ke kolům z výroby jako standard
  • můžou na sobě mít odrazky
  • hodí se na všechna dětská, městská a další „rekreační“ kola

vybrat-pedaly 

Nášlapné pedály horské nebo silniční jsou určeny pro jízdu v tretrách. Mají v sobě systém s pružinkou, do nějž se tretra zacvakne a vy tak zabíráte oběma nohama vždy celých 360°. Právě proto je používají závodníci a jezdci, kterým jde hlavně o výkon. Zároveň se v tretrách kolo lépe ovládá. K nevýhodám patří nepohodlná (až nemožná) jízda v klasických botách, čištění upínacího mechanismu a nutnost natrénovat grif nacvaknutí a vycvaknutí z pedálu. 

  • většinou nejsou součástí kola, jezdec si je dokupuje podle sebe
  • nacvaknutí tretry se provádí zvrchu, odepnutí pohybem paty od kola
  • hodí se na závodní kola na cross country, cyklokros a silniční disciplíny

 

Kombinované (hybridní) pedály jsou, jak už název vypovídá, kombinací obojího. Z jedné strany je klasický pedál pro běžnou obuv a z druhé nášlapný systém pro tretry.

kombinovany-pedal

Jak vybrat pedály na horské kolo? 

Máte vlastně 3 možnosti podle toho, jakým stylem jezdíte:

  • klasické „obyčejné“ pedály – rekreační jízda, jízda do práce/do obchodu/po městě
  • klasické platformové pedály – agresivnější jízda někdy i ve větším terénu
  • nášlapné pedály – svižnější jízda v mírném terénu nebo po cyklostezkách

Platformové pedály se od těch „obyčejných“ liší tím, že mají větší plochu a jsou na nich výstupky, tzv. piny (u lepších vyměnitelné). Díky nim drží normální nebo speciální platformová bota s tuhou podrážkou pevně na svém místě. Využijete je hlavně při skocích a sjezdech, a proto jsou oblíbené u trailových nebo downhillových nadšenců. Ale taky u BMX. 

Nášlapné pedály na horská kola (MTB) se dělají s různými systémy, ale nejrozšířenější je ten od Shimano – SPD (Shimano Pedaling Dynamics). Další známé systémy jsou Look, Speedplay nebo Time. U treter si proto vždycky dávejte pozor, jestli jsou kompatibilní s daným systémem. Kufry u horských treter jsou většinou na 2 šrouby.  

vybrat-naslapy-na-mtb

 

klipsny na koloJak vybrat pedály na silniční kolo?

Pokud máte silniční kolo, zřejmě chcete jezdit trochu sportovně, hodně kilometrů po silnici atd., a proto potřebujete nášlapy nebo alespoň klipsny. Při výběru pedálů si dejte pozor na typ systému, aby byl kompatibilní s vašimi tretrami. Nejrozšířenější jsou systémy od Shimano, Look, Time nebo BBB. Kufry u silničních treter bývají většinou na 3 šrouby.

 

vybrat-naslapy-na-silnicku

 

Pozor na uchycení pedálu

Pedály se většinou prodávají v páru, a to proto, že mají jiné závity – zrcadlově otočené. levý pedál tedy patří do levé pedálové kliky a pravý do pravé. Budete potřebovat nářadí: Některé pedály se dotahují klíčem (obvykle č. 15) a jiné imbusem (obvykle č. 8).

 

ČTĚTE TAKÉ: Jak vyměnit pedály na kole