Jak vybrat pláště na kolo
Při výběru plášťů je nejdůležitější zaměřit se na rozměry – průměr a šířku. Historicky se vžilo více druhů označení, ve kterých se ale po našem vysvětlení (níže) snadno zorientujete. Vyberte si kvalitní pláště od značek Schwalbe, Continental, Vittoria, Kenda nebo Mitas.
Z dalších parametrů je důležitá hmotnost, provedení patky nebo jestli jsou pláště určeny na dušový, nebo naopak bezdušový provoz. Pláště se výrazně podílejí na jízdních vlastnostech kola, jako je tlumení nárazů, přilnavost, aerodynamika nebo valivý odpor.
Příklad: Široké 29″ pláště pro horské kolo s hrubým vzorkem vám zajistí výbornou prostupnost terénem. Úzké 28″ pro silniční kola s jemným (nebo úplně hladkým) vzorkem budou mít minimální odpor při jízdě po asfaltu. Pláště na dětská kola mají průměr 10″ až 24″.
Rozměry
Nejdůležitější je správně zvolit průměr pláště podle svého kola (ráfků). Pokud si nejste jistí, rozměry najdete napsané na svém starém plášti. Šířka záleží jen na vašich preferencích, ale pamatujte, že nafouknutý přední plášť se musí vejít do přední vidlice a zadní zase do zadní stavby rámu!
Příklad značení pro horské kolo: 54-622 (29x2,10)
- 54-622 označuje šířku a vnitřní průměr pláště v milimetrech v evropském značení ETRTO
- 29x2,10 označuje vnější průměr a šířku pláště v palcích
Příklad značení pro silniční/trekové kolo: 25-622 (700x25c)
- 25-622 označuje šířku a vnitřní průměr pláště v milimetrech v evropském značení ETRTO
- 700x25c označuje vnější průměr a šířku pláště v milimetrech ve starém francouzském značení (c na konci znamená vnitřní průměr právě 622 mm)
Pláště na horské kolo
Horská kola pro dospělé mají vnější průměr ráfků 29″, 27,5″ nebo 26″ (palců). Co se týče šířky a vzorku MTB pláště, vybírejte podle toho, v jak náročném terénu chcete jezdit.
Šířka:
- cca 2,0″ – vhodné na zpevněné cesty či asfalt, jsou lehké a mají nízký valivý odpor
- 2,1–2,3″ – univerzální šíře pro crosscountry kola, zvládnou lesní cesty a střední terén
- 2,4–3,0″ – vhodné na traily a sjezd, dobrá přilnavost, vyšší váha a valivý odpor
Vzorek:
- na cyklostezky/silnice – hustě pokrytý nízkými špunty, téměř plný centrální proužek
- do většího terénu – vysoké špunty s mezerami pro dobrý záběr
Hmotnost podle druhu horského kola:
- Cross country (XC) závodní/krátké tratě – 300–400 g (ultralehké pláště, tenčí stěny)
- Cross country (XC) rekreační/dlouhé tratě – 400–500 g (tlustší stěny)
- All mountain/Enduro – 600–1000 g (tlusté stěny, širší rozměry)
- Downhill/Freeride - 900–1400 g (tlusté stěny, nejširší rozměry, velký vzorek)
NÁŠ TIP: Připlaťte si za dražší a lehčí pláště. Ušetřená hmotnost na rotačních součástech kola (duše, ráfky, pláště) je silně znát. Říká se, že při rotaci kol se jejich skutečná hmotnost jeví až 3x těžší. Ušetřených 100 g na kolech je tedy jako ušetřených 300 g na rámu.
Pláště na silniční kolo
Silniční kola mají vnitřní průměr plášťů 622 mm (milimetrové označení převládá). To odpovídá vnějšímu průměru 28″ (palců). Zatímco u horských kol jsou standardem široké pláště, u silničních naopak úzké kvůli nízkému valivému odporu.
Šířka:
- 23 mm a menší – vhodné na časovku, minimální valivý odpor, většinou galusky
- 28–25 mm – ideální pro klasická silniční kola, dobrý poměr rychlost/komfort
- 30 mm a větší – až 40 mm, vhodné pro gravel a krosová kola, zvládnou lehký terén
Vzorek:
- bez vzorku/minimální vzorek – suchý a hladký asfalt
- jemný vzorek – univerzální, vhodný na běžné cesty a cyklostezky
- větší vzorek – na méně kvalitní cesty a cyklostezky + do mokra
NÁŠ TIP: Chcete co nejlehčí plášť s co nejmenším valivým odporem? Pořiďte si galuskový plášť (bez duše, respektive sám je duší), který se lepí přímo na galuskový ráfek.
Pláště na trekové kolo
Treková a krosová kola mají podobně jako silniční v drtivé většině vnitřní průměr plášťů 622 mm (vnější průměr 28″). Stejně jako jsou tato kola z hlediska použití někde mezi horskými a silničními, také pláště jsou kompromisem mezi jízdou v terénu a po silnici.
Šířka:
- 37 mm – vhodné spíše na silnici, malý valivý odpor, horší stabilita
- 42 mm – vhodné na zpevněné cesty, lepší poměr energie/rychlost
- 47 mm – vhodné pro cykloturisty, pocit stability, obstojí i na lesních cestách
U vzorku platí totéž, co u horských nebo silničních kol (viz výše). Čím hladší plášť, tím lépe pojede po silnici, čím drsnější, tím lépe v terénu.
Drátová vs. kevlarová patka
Patka je vyztužená hrana pláště, která dosedá na ráfek. Levnější pláště mívají klasickou drátovou (obvykle z oceli), dražší kevlarovou.
- drátová – je odolná, ale těžší a nové pláště se nedají složit do malého balíčku
- kevlarová – je o něco méně odolná, lehčí, pláště se dají složit a také se díky poddajnosti lépe nasazují (kevlar je vlastně syntetické vlákno)
Dušové vs. bezdušové pláště
ČTĚTE TAKÉ: Co je lepší? Dušové vs. bezdušové systémy
U horských kol se v posledních letech začaly prosazovat bezdušové pláště (označované jako Tubeless Ready). Nejprve si je oblíbili závodníci kvůli nízké hmotnosti a dalším výhodám, ale dnes už na nich jezdí i rekreační jezdci. Hlavní rozdíl je v tom, že do klasických plášťů je potřeba duše, zatímco bezdušové pláště se přímo plní vzduchem a o utěsnění se stará tmel, tzv. mlíko. Někdy se dovnitř vkládá také vložka.
Dušové pláště:
- nižší cena
- relativně snadná výměna/zalepení duše venku
- nízká hmotnost při lehkém plášti a ultralight duši
- lepší vzduchotěsnost – až 2 měsíce
- horší jízdní vlastnosti (menší přilnavost)
- větší náchylnost ke klasickým defektům
- náchylnost k procvaknutí duše o ráfek
- vyšší hmotnost při levných pláštích a duších
Bezdušové pláště:
- bez vložky nižší hmotnost
- mlíko zacelí drobné defekty
- lepší jízdní vlastnosti – přilnavost (umožňují ji nižší tlaky)
- silný plášť, mlíko, silná vložka = „nezničitelný“ set
- vyšší cena – plášťů, ráfků, tmelu, ventilku, pásky, výkonné pumpy/kompresoru
- stříkající/vytékající tmel při větším defektu
- náročnost údržby (doplňování tmelu, dofukování)
- horší vzduchotěsnost (vydrží cca 1 týden)
Potřebujete se poradit? Stavte se na některé z našich prodejen Moolbike!