Doprava zdarma od 3000 Kč

Jak vybrat ráfky na kolo

Ráfek je obruč, na kterou se nasazuje plášť. Někdy se ráfkem rozumí celé kolo včetně obruče, výpletu a náboje. Ráfek vyměňte, pokud vám praskl nebo na něm vidíte výraznou deformaci, která nelze opravit vycentrováním výpletu (špic).

ráfek

 Při výběru se zaměřte hlavně na průměr, vnější a vnitřní šířku, výšku, počet děr nebo na to, jestli je ráfek z výroby připraven na případný bezdušový provoz. Doporučujeme ráfky značek WTB, DT Swiss, Mavic nebo Force.

 

 

Nevíte si s výběrem rady? Nic se neděje, klidně se stavte do některé z našich prodejen a my vám poradíme, jak vybrat ráfek na vaše kolo a podle vašeho stylu jízdy. Nabízíme také vypletení vámi vybraného prázdného ráfku špicemi.

 

Silnice vs. lehký terén vs. sjezdy a skoky

Ráfky mají vliv na tuhost kola, celkovou hmotnost a další jízdní vlastnosti. Amatérským cyklistům postačí základní ráfky za přiměřenou cenu, ale jestli cyklistiku berete fakt vážně, dopřejte si něco kvalitnějšího. Dražší ráfky jsou pevnější a zároveň lehčí. Ušetřená hmotnost je hodně znát, protože ráfky se otáčejí a odstředivé síly se násobí. U profesionálních silničních i horských (MTB) ráfků patří k TOP materiálům karbon. V ostatních případech jsou ráfky většinou hliníkové.

        ráfek silniční                     ráfek MTB

Modely pro XC (cross country) a obecně klidnější jízdu terénem bývají lehké a ne tolik odolné. Oproti tomu ráfky na traily, sjezdy a velké skoky musí být mnohem pevnější, což se ovšem projevuje větší hmotností – jsou širší a je na nich použito více materiálu. MTB ráfky o průměru 29″ se více kroutí než ráfky o průměru 27,5″. Pokud chcete jezdit s nižšími tlaky, aby kolo lépe pružilo a lépe přilnulo k terénu (na traily a sjezdy ideální), budete potřebovat ráfky i pláště připravené na bezdušový provoz (Tubeless).

 

 

ČTĚTE TAKÉ: Co je lepší? Dušové vs. bezdušové systémy

 

Průměr

Ráfky na horská kola pro dospělé mají vnější průměr 29″, 27,5″ nebo 26″ (palců). Co se týče šířky ráfku (a pláště), vybírejte podle toho, v jak náročném terénu chcete jezdit.

Ráfky na silniční kola mají vnější průměr 622 mm (milimetrové označení převládá). To odpovídá vnějšímu průměru 28″ (palců). Zatímco u horských kol jsou standardem široké ráfky (a pláště), u silničních naopak úzké kvůli nízkému valivému odporu.

Ráfky na treková a krosová kola mají podobně jako silniční v drtivé většině vnitřní průměr plášťů 622 mm (vnější průměr 28″). 

Rozměry ráfku, který potřebujete, najdete na svém starém ráfku nebo na plášti. U horských kol se většinou používají palce, u silničních kol milimetry. Existují vlastně 3 hlavní způsoby zápisu, což může být pro širokou veřejnost matoucí. Pojďme si vše vysvětlit. 

28 x 2,4″ 

ráfek - detail

Tento zápis můžete najít na ráfcích (i pláštích) pro horská kola. Znamená to, že ráfek je určen pro 28palcové pláště se šířkou 2,4 palce. Tyto rozměry ovšem paradoxně moc neříkají o skutečných rozměrech ráfku. 

28 x 1,4 (37-622)

Tento zápis je přesnější a nazývá se ETRTO (European Tire and Rim Technical Organisation). Říká, že ráfek má průměr 28 palců a je na pláště šíře 1,4 palce. Číslo 37 označuje šířku pláště 37 mm a vnitřní průměr pláště 622 mm (vnější průměr ráfku).

700 x 35C

Tomuto zápisu se říká francouzský. Lze z něj vyčíst, že na ráfek můžete nasadit plášť o vnějším průměru 700 mm (cca 27,5 palců) a o šířce 35 mm. Písmeno C na konci označuje vnitřní průměr, v tomto případě 622 mm.

 

ČTĚTE TAKÉ: Jak vybrat pláště na kolo

 

Další rozměry

Čím širší je ráfek, tím širší pneumatiky na něj obujete. Široký plášť by se z úzkého ráfku mohl za jízdy vyzout a vy skončit ve škarpě. Univerzální šíře ráfku pro horská kola je 23 mm, obecně se v disciplíně XC můžete pohybovat cca v rozmezí 21–25 mm. Tuto šířku mívají také gravel kola (což u nich odpovídá častějšímu označení 650 B). Pro horská kola na traily a sjezdy doporučujeme šířku 29 mm, na kterou klidně obujete plášť o šířce 2,5″. Ráfky pro vyloženě sjezdová kola můžou být široké i 40 mm.

Příklady šířek

  • 16 mm – silniční ráfky
  • 19 mm
  • 21 mm
  • 23 mm – univerzální ráfky
  • 26 mm
  • 29 mm
  • 30 mm
  • 40 mm – sjezdové ráfky

 

Materiál a hmotnost

  • Ocel – nejlevnější, ale nejtěžší (spíše na starších kolech)
  • Hliník – zlatý střed
  • Karbon – nejlehčí, ale nejdražší

V praxi může dojít ke kombinaci všech materiálů – karbonový ráfek, ocelové špice, hliníkový náboj. Lehký silniční ráfek může mít např. 510g, horský na XC 570g a tlustý na sjezdy 850g.

 

Na co se ještě zaměřit?

  • Počet děr – ráfek v sobě má díry na výplet (špice), kterých může být např. 28, 32 nebo 36 – čím víc drátů, tím pevnější a levnější (málo superpevných špic je drahá varianta)
  • Šikmé vrtání děr – šikmo vrtané díry jsou pro špice lepší
  • Typ brzd – ráfky pro kotoučové brzdy nemají drážku po špalek (součást čelisťových brzd)
  • Páska uvnitř ráfku – je součástí nového ráfku (pokud už má výplet) nebo si ji musíte dokoupit a konce výpletu touto páskou zalepit po celém obvodu ráfku (na bezdušový provoz je speciální páska)
  • Ventilek – v případě bezdušového ráfku budete potřebovat dostatečně dlouhý samostatný ventilek podle výšky ráfku

 

Přejeme vám šťastnou ruku při výběru ráfku! V případě nejasností se klidně stavte na některé z našich prodejen.