Jak vybrat ráfky na kolo
Ráfek je obruč, na kterou se nasazuje plášť. Někdy se ráfkem rozumí celé kolo včetně obruče, výpletu a náboje. Ráfek vyměňte, pokud vám praskl nebo na něm vidíte výraznou deformaci, která nelze opravit vycentrováním výpletu (špic).
Při výběru se zaměřte hlavně na průměr, vnější a vnitřní šířku, výšku, počet děr nebo na to, jestli je ráfek z výroby připraven na případný bezdušový provoz. Doporučujeme ráfky značek WTB, DT Swiss, Mavic nebo Force.
Nevíte si s výběrem rady? Nic se neděje, klidně se stavte do některé z našich prodejen a my vám poradíme, jak vybrat ráfek na vaše kolo a podle vašeho stylu jízdy. Nabízíme také vypletení vámi vybraného prázdného ráfku špicemi.
Silnice vs. lehký terén vs. sjezdy a skoky
Ráfky mají vliv na tuhost kola, celkovou hmotnost a další jízdní vlastnosti. Amatérským cyklistům postačí základní ráfky za přiměřenou cenu, ale jestli cyklistiku berete fakt vážně, dopřejte si něco kvalitnějšího. Dražší ráfky jsou pevnější a zároveň lehčí. Ušetřená hmotnost je hodně znát, protože ráfky se otáčejí a odstředivé síly se násobí. U profesionálních silničních i horských (MTB) ráfků patří k TOP materiálům karbon. V ostatních případech jsou ráfky většinou hliníkové.
Modely pro XC (cross country) a obecně klidnější jízdu terénem bývají lehké a ne tolik odolné. Oproti tomu ráfky na traily, sjezdy a velké skoky musí být mnohem pevnější, což se ovšem projevuje větší hmotností – jsou širší a je na nich použito více materiálu. MTB ráfky o průměru 29″ se více kroutí než ráfky o průměru 27,5″. Pokud chcete jezdit s nižšími tlaky, aby kolo lépe pružilo a lépe přilnulo k terénu (na traily a sjezdy ideální), budete potřebovat ráfky i pláště připravené na bezdušový provoz (Tubeless).
ČTĚTE TAKÉ: Co je lepší? Dušové vs. bezdušové systémy
Průměr
Ráfky na horská kola pro dospělé mají vnější průměr 29″, 27,5″ nebo 26″ (palců). Co se týče šířky ráfku (a pláště), vybírejte podle toho, v jak náročném terénu chcete jezdit.
Ráfky na silniční kola mají vnější průměr 622 mm (milimetrové označení převládá). To odpovídá vnějšímu průměru 28″ (palců). Zatímco u horských kol jsou standardem široké ráfky (a pláště), u silničních naopak úzké kvůli nízkému valivému odporu.
Ráfky na treková a krosová kola mají podobně jako silniční v drtivé většině vnitřní průměr plášťů 622 mm (vnější průměr 28″).
Rozměry ráfku, který potřebujete, najdete na svém starém ráfku nebo na plášti. U horských kol se většinou používají palce, u silničních kol milimetry. Existují vlastně 3 hlavní způsoby zápisu, což může být pro širokou veřejnost matoucí. Pojďme si vše vysvětlit.
28 x 2,4″
Tento zápis můžete najít na ráfcích (i pláštích) pro horská kola. Znamená to, že ráfek je určen pro 28palcové pláště se šířkou 2,4 palce. Tyto rozměry ovšem paradoxně moc neříkají o skutečných rozměrech ráfku.
28 x 1,4 (37-622)
Tento zápis je přesnější a nazývá se ETRTO (European Tire and Rim Technical Organisation). Říká, že ráfek má průměr 28 palců a je na pláště šíře 1,4 palce. Číslo 37 označuje šířku pláště 37 mm a vnitřní průměr pláště 622 mm (vnější průměr ráfku).
700 x 35C
Tomuto zápisu se říká francouzský. Lze z něj vyčíst, že na ráfek můžete nasadit plášť o vnějším průměru 700 mm (cca 27,5 palců) a o šířce 35 mm. Písmeno C na konci označuje vnitřní průměr, v tomto případě 622 mm.
ČTĚTE TAKÉ: Jak vybrat pláště na kolo
Další rozměry
Čím širší je ráfek, tím širší pneumatiky na něj obujete. Široký plášť by se z úzkého ráfku mohl za jízdy vyzout a vy skončit ve škarpě. Univerzální šíře ráfku pro horská kola je 23 mm, obecně se v disciplíně XC můžete pohybovat cca v rozmezí 21–25 mm. Tuto šířku mívají také gravel kola (což u nich odpovídá častějšímu označení 650 B). Pro horská kola na traily a sjezdy doporučujeme šířku 29 mm, na kterou klidně obujete plášť o šířce 2,5″. Ráfky pro vyloženě sjezdová kola můžou být široké i 40 mm.
Příklady šířek
- 16 mm – silniční ráfky
- 19 mm
- 21 mm
- 23 mm – univerzální ráfky
- 26 mm
- 29 mm
- 30 mm
- 40 mm – sjezdové ráfky
Materiál a hmotnost
- Ocel – nejlevnější, ale nejtěžší (spíše na starších kolech)
- Hliník – zlatý střed
- Karbon – nejlehčí, ale nejdražší
V praxi může dojít ke kombinaci všech materiálů – karbonový ráfek, ocelové špice, hliníkový náboj. Lehký silniční ráfek může mít např. 510g, horský na XC 570g a tlustý na sjezdy 850g.
Na co se ještě zaměřit?
- Počet děr – ráfek v sobě má díry na výplet (špice), kterých může být např. 28, 32 nebo 36 – čím víc drátů, tím pevnější a levnější (málo superpevných špic je drahá varianta)
- Šikmé vrtání děr – šikmo vrtané díry jsou pro špice lepší
- Typ brzd – ráfky pro kotoučové brzdy nemají drážku po špalek (součást čelisťových brzd)
- Páska uvnitř ráfku – je součástí nového ráfku (pokud už má výplet) nebo si ji musíte dokoupit a konce výpletu touto páskou zalepit po celém obvodu ráfku (na bezdušový provoz je speciální páska)
- Ventilek – v případě bezdušového ráfku budete potřebovat dostatečně dlouhý samostatný ventilek podle výšky ráfku
Přejeme vám šťastnou ruku při výběru ráfku! V případě nejasností se klidně stavte na některé z našich prodejen.