Doprava zdarma od 3000 Kč

Jak vybrat tlumič na kolo

Tlumič zadní stavby se nachází na tzv. celoodpružených kolech (celopérech, fullech). Společně s odpruženou vidlicí a plášti se zásadním způsobem podílí na celkovém odpružení horského kola.

Při výběru tlumiče se zaměřte hlavně na technologii tlumení (vzduch vs. pružina), rozteč a zdvih, možnosti nastavení, hmotnost, značku a také na cenu. Na prodejnách a e-shopu Moolbike prodáváme kvalitní tlumiče značek Fox, Rock Shox nebo Suntour. Cena tlumičů na kolo je velmi různá podle kvality, pohybuje se cca od 3000 do 15 000 Kč.

 tlumič

 

Chcete poradit, jak vybrat tlumič na kolo, od profesionálů? Stavte se na některé z našich prodejen, rádi vás uvidíme a vybereme společně tu nejlepší variantu právě pro vás.

 

 

ČTĚTE TAKÉ: Jak vybrat odpruženou vidlici

 

Vzduchové vs. pružinové tlumiče vzduchový tlumič

Vzduchové tlumiče fungují podobně jako vzduchové vidlice – o tlumení nárazů se stará stlačený vzduch. Stejně jako vidlici si můžete tlumič nahustit na potřebný tlak, aby odpovídal vaší hmotnosti a vašemu stylu jízdy. Snadno si nastavíte klidové zanoření (sag), aktivní rozsah zdvihu (progresivitu) a odskok (rebound). Sag je nejdůležitější a u XC kol se pohybuje okolo 15–20 % zdvihu a u all mountain biků okolo 25 % zdvihu pístu. Tento druh tlumičů nemá lineární charakteristiku – při velkém stlačení v náročném terénu je tvrdší. Při porovnání dvou tlumičů podobné úrovně jsou vzduchové tlumiče levnější a hodí se spíše pro jezdce, kteří nevyhledávají dlouhé a náročné sjezdy.

Pozor! Pamatujte, že vzduchové tlumiče i vidlice lze nahustit pouze speciálními hustilkami, které zvládnou velké tlaky a mají speciální komoru. Díky ní vám po odmontování hadičky z autoventilku (také označovaný jako AV, Schrader) všechen vzduch neunikne zase ven.
pružinový tlumič

 

Pružinové tlumiče fungují podobně jako pružinové vidlice – o tlumení nárazů se stará pružina. Měli byste si vybrat tlumič s takovou pružinou, která odpovídá vaší hmotnosti – těžký cyklista potřebuje tvrdší pružinu než lehký cyklista. Nastavení tvrdosti tedy není tak snadné jako u vzduchového tlumiče, kde stačí přidat nebo ubrat vzduch. U pružiny se dá pouze nastavit mírné předpětí pro vyšší tvrdost. Pružinové tlumiče mají lineární charakteristiku – odpružení se chová podobně při nízkém i malém stlačení pružiny. Při porovnání dvou tlumičů podobné úrovně jsou pružinové tlumiče dražší a hodí se spíše pro jezdce, kteří si chtějí užít dlouhé a náročné sjezdy s perfektním chodem odpružení.

 

 

Vzduchové tlumiče Pružinové tlumiče
  • snadné nastavení
  • nižší hmotnost
  • nelineární charakteristika
  • při velké zátěži se stávají tvrdší
  • lineární charakteristika
  • stejné vlastnosti i při velké zátěži
  • nemožnost nastavení úplně jiné tvrdosti
  • vyšší hmotnost

 

  

Rozteč a zdvih

Čím větší rozteč a zdvih, tím více se daný tlumič hodí do terénu. V popisu tlumičů se můžete setkat se zápisem např. 190/51, což znamená, že tlumič má rozteč 190 mm (otvory pro uchycení na rám) a zdvih 51 mm (rozsah tlumiče). Běžné jsou například tyto parametry:

  • 165/38 – do lehčího terénu (cross country)
  • 190/51
  • 200/55 – do středně těžkého terénu (minimum pro traily)
  • 216/64
  • 222/70 – do těžšího terénu (all mountain, enduro)

Ale variant je opravdu hodně. Pokud si nejste jistí, jaký tlumič vybrat na své kolo, stavte se na některé z našich prodejen, rádi vám s výběrem pomůžeme. 

 

Možnosti nastavení vzduchový tlumič detail

U vzduchových tlumičů se nastavují stejné parametry jako u vzduchových vidlic. Primárně jde o to, že tlumič nahustíte na potřebný tlak. 

  • Klidové zanoření (sag) – nastavíte hlavně pomocí nahuštění
  • Aktivní rozsah zdvihu (progresivita) – nastavíte jednak nahuštěním, ale hlavně odebrání nebo přidáním tzv. spaceru
  • Odskok (rebound) – nastavuje se otočným knoflíkem

 

U pružinových tlumičů je jejich charakteristika dána většinou jen tuhostí pružiny. Ta může být označena např. hodnotou 400 nebo 450, přičemž větší číslo znamená tvrdší tlumení – pro těžší jezdce.

U obou typů je pak možné mít tzv. lock-out, což je uzamčení tlumiče. Velmi ho oceníte při jízdě po silnici, kdy nechcete ztrácet energii při šlapání tím, že se vám zadní stavba kola bude pohupovat.

 

Hmotnost

Obecně platí, že vzduchové tlumiče jsou výrazně lehčí než pružinové tlumiče. Je to dáno hmotností kovové pružiny, další komponenty jsou téměř shodné. Vzduchové tlumiče mají hmotnost cca 200–300 g, pružinové můžou mít klidně i 700 g. Tlumič s malým zdvihem je přirozeně lehčí než tlumič s velkým zdvihem – je celkově větší.

 

Na co se ještě zaměřit?

  • Nastavení odskoku (reboundu) – nemají ho všechny tlumiče – otočným knoflíkem si nastavíte, jak rychle/líně se má tlumič po stlačení vrátit do původní polohy
  • Montáž oka – standardem je 22,2/8 mm
  • Určení tlumiče – někteří výrobci v popisu uvádějí, jestli je tlumič spíše na cross country (mírný terén) nebo na traily a enduro (obtížný terén se sjezdy)
  • Maximální tlak – maximum se obvykle pohybuje okolo 300 PSI = 2 bary
  • Gumička kvůli sagu – součástí nových tlumičů je gumový kroužek, pomocí kterého můžete sledovat zanoření tlumiče, ale u bazarových tlumičů může chybět

 

Snad už máte jasno, jak vybrat tlumič na kolo. Pokud si pořád nejste jistí, stavte se na některé z našich prodejen Moolbike, rádi vám poradíme.