Jak vybrat horské kolo
Jde o nejoblíbenější kategorii kol u široké veřejnosti. Horská kola jsou navržená pro jízdu v terénu, kde se o pohodlí jezdce stará odolný rám, široké pláště a odpružená vidlice. Standardem jsou lehké převody pro náročné výjezdy a dnes už také kotoučové brzdy.
Terénnímu kolu se mezi cyklisty říká bike [bajk] a můžete s ním jezdit klidně i po silnici. Ovšem za cenu většího valivého odporu a celkově horší aerodynamiky. V naší nabídce najdete horská kola s pevným rámem i celoodpružená (tzv. celopéra).
NÁŠ TIP: Chcete univerzální horské kolo, se kterým budete moct jezdit všude? Pánský či dámský bike s pevným rámem a ráfky o velikosti 29″ (palců) je jasná volba.
Pokud chcete jezdit spíš po asfaltu, zpevněných stezkách a jen občas třeba po lesních cestách, doporučujeme spíše kolo trekové nebo typu gravel. Stavte se u nás na prodejně, kde vás necháme vyzkoušet různá kola a pomůžeme vám dobře si vybrat.
ČTĚTE TAKÉ: Jak vybrat celoodpružené kolo
Jaký druh horského kola je pro vás?
Horská kola, označovaná zkratkou MTB (z angl. mountain bike), se dělí podle toho, na jaký styl jízdy jsou navržená. Hlavní rozdíly najdete v geometrii rámu, pláštích, odpružené vidlici, brzdách a celkově v použitých materiálech.
Crosscountry kola, označovaná zkratkou XC, jsou univerzální horská kola. Už z názvu vyplývá, že se hodí pro jízdu „napříč územím“, zvládnou tedy lesní a šotolinové cesty, přejezdy přes louky, kamenité cesty atd. Na co si vzpomenete... Rám mají většinou pevný (tzv. hardtail) a geometrii komfortní (vzpřímenější posed) nebo závodní (nataženější posed). Tato kola nejsou konstruovaná na sjezdy či skoky, takže zdvih vidlice mají cca 100 mm.
Trailová kola jsou mezi bikery čím dál populárnější. Oproti sportovněji laděným XC modelům jsou vyrobená speciálně pro jízdu na tzv. trailech, což jsou lesní stezky. Rám můžou mít pevný (hardtail) i celoodpružený a těžiště je posunuto spíše k zadnímu kolu, aby se jezdec cítil komfortně při jízdě z kopce. Odpružená vidlice má větší sklon k rámu než u XC a zdvih by měla mít aspoň 120 mm. Dobře vybavená kola mají teleskopickou sedlovku.
Enduro a all mountain kola si užijete hlavně při jízdě v opravdu náročném terénu a při překonávání různých překážek. Geometrií rámu připomínají trailová kola, ale jsou vždy celoodpružená a ještě více připravená na sjezdy. Díky tlumiči zadní stavby a širokým plášťům si vychutnáte prudké sjezdy v terénu i skoky. Zdvih vidlice by měl být cca 150 mm. Tato kola se nehodí pro jízdu do kopce a obecně na delší cestování.
Sjezdová (downhill) kola jsou stroje na jednu jedinou disciplínu, a tou je sjezd. Mají vysoce odolný celoodpružený rám, který vydrží značnou zátěž při skocích v bikeparku i na speciálních tratích. Standardem jsou široké pláště a odpružená vidlice se zdvihem 200 mm, což je cca 2x více než u kol crosscountry. Nahoru na kopec se s tímto kolem jezdí lanovkou.
Velikost a materiál rámu
Velikost rámu horských kol se určuje podle délky sedlové trubky a udává se většinou v palcích nebo v konfekčních písmenech. Před online nákupem kola si vyhledejte tabulku daného výrobce nebo se přijďte poradit na prodejnu. Tabulka níže je pouze orientační.
Materiál rámu má zásadní vliv na hmotnost a pevnost.
- Hliník: Vyskytuje se u většiny rekreačních horských kol. Je pevný, což je jeho přednost (nedochází ke kroucení rámu), ale i nevýhoda (pružné materiály lépe pohlcují vibrace). Je poměrně těžký.
- Karbon: Najdete ho u lepších a závodních kol. Je podobně pevný jako hliník, ale výrazně lehčí. K nevýhodám patří jeho křehkost a vyšší pořizovací cena.
- Titan: Používá se u dražších závodních kol. Je těžší než karbon, ale pevnější.
- Ocel: Pro vysokou hmotnost už se téměř nepoužívá.
NÁŠ TIP: Pokud vás svazuje rozpočet, dopřejte si raději kolo s hliníkovým rámem a lepší výbavou, než karbonové kolo s horší výbavou.
Velikost kol (ráfků) a plášťů
Horská kola pro dospělé, která jsou běžně vidět na cyklostezkách, mívají 3 standardní velikosti ráfků (v palcích):
- 29″ – velká kola, dnes nejběžnější velikost, dobře pohlcují nerovnosti
- 27,5″ – středně velká kola, dříve standard, dnes už spíše u kol na traily a sjezd
- 26″ – malá kola, od jejich použití se ustupuje, horší pohlcování nerovností
NÁŠ TIP: Velká kola (29″) zvolte na běžnou jízdu, jsou rychlá a dobře pohlcují nerovnosti. Středně velká kola (27,5″) nejsou tak rychlá, ale jsou lehčí a lépe se v terénu ovládají.
ČTĚTE TAKÉ: Jak vybrat velikost kol?
Co se týče šíře plášťů, obvyklé jsou tyto rozměry:
- cca 2,0″ – vhodné na zpevněné cesty či asfalt, jsou lehké a mají nízký valivý odpor
- 2,1–2,3″ – univerzální šíře pro crosscountry kola, zvládnou lesní cesty a střední terén
- 2,4–3,0″ – vhodné na traily a sjezd, dobrá přilnavost, vyšší váha a valivý odpor
Jak by měl vypadat vzorek pláště?
- spíše na silnici – hustě pokrytý nízkými špunty, téměř plný centrální proužek
- spíše do terénu – vysoké špunty s mezerami pro dobrý záběr
Jakou přehazovačku a převody?
Nejčastěji jsou horská kola osazená komponenty od Shimano nebo Sram. Můžete si vybrat klasickou přehazovačku, anebo si připlatit za elektronickou, která řadí přesně a za každého počasí pomocí malého motorku. Jaký převodník – kolik „placek“ – vybrat?
- Jednoplacka (1×X) – nejmodernější typ, jen jeden pastorek, řadí se pouze vzadu na početné kazetě, téměř žádné riziko pádu řetězu, protože nedochází ke křížení
- Dvojplacka (2×X) – historicky nejrozšířenější typ (ovšem na ústupu), díky rozsahu převodů do pomala i do rychla vhodná i na svižnější jízdu po zpevněných silnicích
- Trojplacka (3×X) – dnes už vzácný typ řazení, jen u starších modelů a levných kol, mnoho kombinací převodů, velká hmotnost, náchylnost k problémům
NÁŠ TIP: Pokud vám to finance dovolí, doporučujeme zvolit jednoplacku. Např. konfigurace 1x12 (11-50T) nabízí jak lehké převody do terénu, tak středně těžké na jízdu po silnici.
Cenové kategorie
V čem se liší XC či trailové kolo za 20 000 Kč od kola za 100 000 Kč? Podívejte se na tabulku s výbavou, kterou jsme pro vás orientačně sestavili.
NÁŠ TIP: Z výbavy investujte hlavně do odpružené vidlice – vzduchové, kterou si nahustíte přesně podle své hmotnosti. Její chod a nastavení je mnohem lepší než u levné pružinové.
Cena | Výbava |
do 20 000 Kč | hliníkový pevný rám, pružinová vidlice/levná vzduchová vidlice, základní přehazovačka a přesmykač (dvoj/trojplacka), základní kotoučové brzdy |
20–30 000 Kč | hliníkový pevný rám, vzduchová vidlice (100 mm), střední přehazovačka a přesmykač (jedno/dvojplacka), střední kotoučové brzdy |
30–40 000 Kč | hliníkový/karbonový pevný rám, vzduchová vidlice (120 mm), střední/lepší přehazovačka a přesmykač (jedno/dvojplacka), střední/lepší kotoučové brzdy |
40–50 000 Kč | karbonový pevný nebo hliníkový celoodpružený rám, vzduchová vidlice (130 mm), střední/lepší přehazovačka (většinou jednoplacka), střední/lepší kotoučové brzdy |
50-100 000 Kč | karbonový pevný nebo hliníkový celoodpružený rám, vzduchová vidlice (130 mm), u hliníku to nejlepší z výbavy – přehazovačka (většinou jednoplacka), lepší kotoučové brzdy |
100 000+ Kč | karbonový pevný nebo celoodpružený rám, jako u předchozí kategorie, ale karbon všude – řídítka, sedlovka či ráfky |
Další výbava a vlastnosti, které byste měli zvážit:
Komfortní rám – je kratší, jezdec sedí více vzpřímeně, menší riziko bolesti zad
Sportovní rám – je delší, vše podřízeno efektivitě, lepší přenos síly do pedálů ze stoje
Klasické pedály – možnost jet v „obyčejných“ teniskách
Platformové pedály – podobné jako klasické, ale s hroty pro platformovou (zesílenou) obuv
Nášlapné pedály (kufry) – na crosscountry, díky tretrám záběr i v horní úvrati pedálu
Standardní řídítka – pro pánskou velikost L cca 700 mm, dobrá manipulace, nízká váha
Širší řídítka – pro pánskou velikost L cca 750 mm, ideální na sjezd, větší páka při zatáčení
Kotoučové brzdy – dnes už standard, dobrá účinnost i za mokra
Čelisťové brzdy (véčka apod.) – jen u opravdu levných nebo starších kol, menší účinnost
Přejeme vám správný výběr! :)