Jak vybrat městské kolo
Městská kola jsou už z výroby uzpůsobená na jízdu po městě – do práce, na nákup nebo jen tak na kratší projížďku v parku. Spíše než na sportovní parametry se u nich klade důraz na design (stylovost), praktičnost a bezúdržbovost.
Do této kategorie patří klasická městská kola, retro kola, moderní (urban) kola, cruisery, ale třeba i skládačky. City kola můžete najít v řadě měst k zapůjčení přes mobilní aplikaci.
Nejčastěji jsou univerzální, tedy pro muže i ženy. Poznáte je podle toho, že mají snížený (tzv. sukňový) rám, zakrytovaný řetěz, vyvýšená řídítka, košík, blatníky, nosič atd. Díky jejich konstrukci na nich můžete jezdit v civilním oblečení, aniž byste se umazali.
Kola do města nemívají odpruženou vidlici a klasickou přehazovačku. Nejčastěji jsou osazeny bezúdržbovou přehazovačkou v náboji s integrovanou protišlapnou brzdou (např. Shimano Nexus či Sturmey Archer), se kterou se dá řadit i bez pohybu pedálů.
NÁŠ TIP: Jste spíše sportovní cyklista? Podívejte se na treková kola, která můžou mít také městskou výbavu, a navíc jsou pohodlná i pro delší výlety.
Čím se liší různá městská kola?
Klasická městská kola a retro kola si jsou velice podobná. Geometrie rámu vychází z kol tzv. holandského typu. Zatímco klasická se nijak nebrání moderním prvkům, retro kola odkazují na 50. či 60. léta a na Instagramu s nimi určitě zazáříte. Oboje mají obvykle 3–7 rychlostí, čelisťové brzdy (véčka), blatníky, košík, nosič a další výbavu. Jezdec na nich sedí vzpřímeně a v dobrém výhledu mu pomáhají vyvýšená a zahnutá řídítka.
Cruisery využijete nejlépe při delších pohodových výletech po asfaltových cyklostezkách. (Slovo cruising se v angličtině používá pro označení jízdy stálou rychlostí.) Protože kola typu cruiser vypadají podobně jako retro kola, někdy se považují za součást této kategorie.
Moderní (urban) kola svým rámem, rovnými řídítky a kotoučovými brzdami připomínají treková kola, z čehož plyne, že jsou laděná více sportovně. Najdete u nich klasickou přehazovačku s kazetou na zadním kole a klidně i více pastorků vepředu. Nemají kryt na řetězu, ale stále jsou do města dobře vybavená blatníky, nosičem, zvonkem apod. Jsou ideální volbou, pokud jste kurýr nebo si chcete při jízdě do práce/z práce zlepšovat kondičku.
Skládačky jsou pro jízdu nejméně pohodlný typ kol. Ovšem jejich přednost je jasná – jednoduchým pohybem bicykl složíte a můžete ho vzít do MHD, do kanceláře nebo ho doma uskladnit třeba v komoře.
Ve městě můžete narazit ještě na městská elektrokola, dopravní kola nebo na koloběžky.
Velikost a materiál rámu
Velikost rámu městských kol se určuje podle délky sedlové trubky a udává se v palcích, v centimetrech nebo v konfekčních písmenech. Před online nákupem kola si vyhledejte tabulku výrobce nebo se přijďte poradit na prodejnu. Tabulka níže je pouze orientační.
Materiál rámu má zásadní vliv na hmotnost a pevnost.
- Hliník: Vyskytuje se u většiny městských kol. Je pevný, což je jeho přednost (nedochází ke kroucení rámu), ale i nevýhoda (pružné materiály lépe pohlcují vibrace). Nabízí dobrý poměr ceny a hmotnosti.
- Ocel: Zatímco u sportovních kol už se pro vysokou hmotnost téměř nepoužívá, u klasických a retro kol tento materiál najdeme. Ocel je pevná a levná, ale na poměry dnešních kol nadprůměrně těžká.
- Karbon a titan: U městských kol tyto lehké, ale drahé materiály nejsou potřeba.
NÁŠ TIP: Městská kola váží cca 15 kg. Pokud budete kolo uklízet do sklepa, dávat na střechu auta nebo s ním jakkoliv manipulovat, připlaťte si za lehčí hliníkový rám.
Velikost kol (ráfků) a plášťů
Městská kola mívají nejčastěji 2 velikosti ráfků (v palcích):
- 28″ – velká kola, nejběžnější velikost, dobře pohlcují nerovnosti
- 26″ – malá kola, od jejich použití se ustupuje, horší pohlcování nerovností
NÁŠ TIP: Pohodlná velká kola zvolte, pokud plánujete i delší vyjížďky. Kolo s menšími ráfky se lépe skladuje a někteří cyklisti (nebo cyklistky) se na něm můžou cítit stabilněji.
ČTĚTE TAKÉ: Jak vybrat velikost kol?
Co se týče šíře plášťů, nejčastější jsou tyto rozměry:
- 1,75″ – vhodné na asfalt a cyklostezky s tvrdým povrchem, mají nízký valivý odpor
- 1,9″ – díky větší šířce zvládnete lépe městskou dlažbu (kostky) a horší cyklostezky
Vzorek plášťů je u městských kol podobný jako u silničních či trekových kol, tedy jemný. Velké špunty pro jízdu v terénu tady nenajdete.
Hlavní výbava městského kola:
košík – dává se na řídítka, takže kabelku nebo nákup máte na očích
nosič – vzadu, univerzální doplněk, na který přiděláte téměř vše
zámek – měli byste alespoň nějaký vždy mít
blatníky – ne vždy je slunečno, s nimi vás déšť a bahno tolik nepotrápí
stojánek – nemusíte hledat strom nebo zeď na opření kola
zvonek – na nikoho nepokřikujte, prostě cinkněte a on vám uvolní místo
držák na telefon – hodí se na delší vyjížďky, abyste nemuseli mít mobil v kapse
světla a odrazky – pamatujte, že v provozu musíte mít výbavu dle vyhlášky
JAKÉ ODRAZKY MUSÍTE MÍT?: Jak správně nastavit kolo
Přejeme vám správný výběr! :)