Pevná osa
Pevné osy, které jsou primárně určeny pro MTB speciály, se ve světě cyklistiky zabydlují čím dál více a z předních kol se dostávají také na zadní kola. Na kole zvyšují díky lepšímu spojení tuhost a pevnost konstrukce, což přináší lepší ovladatelnost kola a odolnost rámu/vidlice.
Oproti klasickému „rychloupináku“ (9-10 mm) jsou pevné osy (10-20 mm) vybaveny často naváděcími drážkami a podobným rychloupínacím mechanismem jako má klasický „rychloupínák“ (popř. klasickou matkou).
U předního kola poskytuje pevná osa pevnější/tužší spojení s vidlicí, díky čemuž má jezdec lepší a přesnější kontrolu nad jízdou.
U zadního kola pevná osa s naváděcími drážkami usadí náboj v rámu mnohem jistěji než standardní rychloupínák. Při tak výrazných silách, které v oblasti náboje a kazety působí, je pevné spojení logickým krokem. Navíc plocha osy, větší průměr ložiska a rozestup drátů na přírubě nabídnou ještě lepší přenos dynamických sil.
Výhodou pevné osy je kromě tužší zadní stavby i fakt, že vzhledem k citlivosti desetistupňové kazety na přesnost řazení je eliminován možný posun osy náboje v patkách a rozladění řazení. U osmičkových či devítkových systémů to tak nevadilo, ale desítka v tomto případě jenom získá. Na lehkém karbonovém rámu se pak může při agresivním dobrzdění či doskoku stát, že se zadní kolo lehce posune v patkách, případně že rám v tomto místě napraskne. Pevná osa toto díky tuhému spojení eliminuje.